Jorda vil bli helt ubeboelig en gang. Heldigvis er det veldig lenge til, og ingen vet hvordan det kommer til å se ut.

Er dette jordas framtid?

Om mange tusen millioner år har sola blitt en hvit dvergstjerne. Er jorda fortsatt her da?

For oss mennesker kan det virke som om sola er evig. I menneskelig målestokk kan den like godt være det.

Solas tidsrammer er nesten uforståelige. Selv om det tar lyset rundt åtte minutter å reise fra sola til oss, tar det mange tusen år for nyskapt lys å komme seg ut av selve ballen av gass som er sola, ifølge BBC.

Det betyr at lyset du ser nå, kanskje oppsto da de første byene eksisterte i Mesopotamia.

Likevel er dette bare et blaff i solas liv. Sola slik vi kjenner den, kommer til å fortsette å lyse i flere milliarder år. Men så begynner rød kjempe-fasen.

Sola vil begynne å svelge planetene

Den vil inntreffe når sola begynner å bruke hydrogen utenfor kjernen som drivstoff. Da kommer sola til å ese ut og bli mye, mye større enn i dag.

Det betyr også at den begynner å svelge planeter. Framtidssimuleringer av solsystemet tyder på at de innerste plantene kommer til å forsvinne i den røde kjempesola, ifølge NASA.

Merkur og Venus vil sannsynligvis smelte og rett og slett fordampe. Det er mer usikkert med jorda, ifølge romfartsorganisasjonen og forskerne bak en ny vitenskapelig artikkel.

Men et solsystem langt, langt unna kan ha gitt et glimt av en mulig framtid. Her er det avdekket en planet som er litt større enn jorda og som går rundt liket av en stjerne som sola – en såkalt hvit dvergstjerne.

Dette er også vår egen sols framtid om over seks milliarder år.

Slik kan det se ut når en planet blir svelget av en rød stjerne.

Små stjerner med mye masse

Den hvite dvergstjernen oppstod i slutten av livet til en stjerne som sola. Etter at den hadde vært gjennom den røde kjempe-fasen og alt drivstoffet var brukt opp.

Igjen stod stjernekjernen, en ball med atomer som er svært tett skvist sammen. Denne stjernen fortsetter å lyse svakt i mange titalls milliarder år framover, ifølge ESA.

Den er bitte liten, men har fortsatt mye masse. Derfor kan den fortsatt holde på planeter i bane, selv om solsystemet kan være kraftig forstyrret.

Og i dette fjerntliggende solsystemet, som forskerne har fått øye på, kan vi kanskje se hvordan vår egen planets framtid blir.

Har endret bane

Planeten NASA har identifisert, er omtrent dobbelt så massiv som jorda. Den går i en bane som er rundt dobbelt så langt fra den hvite dvergstjernen, sammenlignet med vår avstand til sola.

Men sannsynligvis gikk den i en veldig jord-lignende bane før dette solsystemet gikk over til livet etter døden. Modeller tyder på dette, ifølge forskerne.

Etter hvert som moderstjernen mistet mer og mer masse, vil den også ha et løsere grep på planetene som går i bane. En av konsekvensene er at banen blir større.

Hvor lenge det er siden dette skjedde, er veldig usikkert, og forskerne aner ingenting om hvordan denne planeten ser ut eller om den har en atmosfære.

Dette solsystemet ble oppdaget da det tilfeldigvis gikk foran lyset fra en annen stjerne, svært langt unna. Da fungerte dette solsystemet som en linse og forstørret lyset kraftig i en kort periode.

Dette bildet viser hvor mye solsystemet ble forstørret en kort tid. Stjernen i midten av bildet var bare så stor en kort stund. Bildene til venstre og høyre viser før og etter.

Over en milliard år til livet på jorda er slutt

Basert på målingene av dette solsystemet har forskerne altså en viss idé om hvor massiv denne jord-planeten er, at det er en annen, diger gassplanet i dette solsystemet og at det er en bitte liten, hvit dvergstjerne i midten. Denne stjernen er rundt halvparten av massen til vår egen sol, men altså mye mindre.

Hvis jorda ikke blir slukt av sola når den blir en rød kjempestjerne, er dette kanskje framtiden. En planet som går i bane rundt liket av en stjerne.

Hvis det er noen trøst, er jorda ubeboelig lenge, lenge før dette skjer.

Sola vil bli varmere og varmere, og om litt mer enn en milliard år kan det ikke eksistere liv på jorda, ifølge denne artikkelen fra LiveScience.

Keming Zhang m.fl: An Earth-mass planet and a brown dwarf in orbit around a white dwarf, Nature Astronomy, september 2024