Galaksen NGC 4414, mange millioner lysår unna. Kan det gjemme seg en ekstremt kraftig radiosender her?

Utvider søket etter liv i rommet

Forskere har sett nærmere på over 1.000 galakser på leting etter høyteknologisk liv.

Om det finnes liv andre steder i universet, er et ubesvart spørsmål, men jakten skjer på flere fronter.

Vi har sendt roboter til Mars for å lete etter spor etter eldgammelt liv, og det er i alle fall teoretiske muligheter for at det finnes primitivt liv under isen på ismåner i solsystemet.

Og forskere har lyttet etter signaler fra teknologisk avanserte sivilisasjoner i flere tiår – primært gjennom organisasjonen Search for Extra-Terrestrial Intelligence  (SETI). Dette instituttet driver bare med søk etter liv på andre planeter.

Det er så mange planeter og solsystemer i vår galakse, men også i andre, kjente galakser, at det virker sannsynlig at det finnes liv der ute – og at en bitte liten andel av dette livet har utviklet seg til å bli høyteknologisk.

Men hvis sannsynligheten er så stor, hvorfor har vi ikke funnet noe enda? Dette grunnleggende spørsmålet kalles Fermis paradoks, og du kan lese mer om dette på forskning.no.

Letingen etter høyteknologiske, utenomjordiske sivilisasjoner foregår i dag først og fremst ved å lytte etter radiosignaler fra andre stjerner.

Ideen er at hvis utenomjordiske sivilisasjoner er høyteknologiske, så kan de også sende kraftige radiosignaler.

Det kjempestore radioteleskopet og antennen Green Bank Telescope i West Virginia i USA. Dette er et eksempel på store antenner som lytter til universet.

Det har vært gjort mange letinger etter radiosignaler i ulike frekvenser fra stjerner i vår egen galakse.

Nå er en ny type lytting satt i gang: radiosignaler i et lite brukt frekvensområde fra en stor samling fjerne galakser.

Da snakker vi om galakser som er mange millioner lysår unna.

Til nå har forskerne lyttet til over 1.300 fjerne galakser i frekvensområdet 80-300 Mhz.

Har de funnet noe?

Andromeda-galaksen, vår nærmeste galaktiske nabo. Denne galaksen inneholder mange milliarder av stjerner og sannsynligvis trillioner av planeter. Men er det noe høyteknologisk liv her?

Ekstremt med kraft

Svaret er nei, ifølge den nye studien som er publisert i Astrophysical journal.

Om de hadde funnet noe, kunne det blitt moderne histories største sensasjon.

Men selv om de ikke fant noe, omtaler forskerne forsøket som et betydelig framskritt. Den store utfordringen er om det faktisk er mulig å oppdage noe.

Forskerne bak den nye studien har brukt Murchison Widefield Array, et radioteleskop ute i den Australske ødemarken. Teleskopet består av mange antenner som ert spredt over et område på flere kvadratkilometer.

Et radiosignal som skal reise mellom galakser, må nemlig være sendt med en helt ekstremt kraftig radiosender. Senderen må være så kraftig at den må bruke all energien fra sivilisasjonens egen stjerne eller flere stjerner, for å sende signalet.

En sivilisasjon som er avansert nok, har kanskje bygget en variant av en Dyson-sfære. Det er en teoretisk konstruksjon som gjør det mulig å høste all energi av en stjerne.

Så selv om det kan finnes svært mange teknologiske sivilisasjoner der ute, må de altså ha nådd et langt høyere teknologisk nivå enn vi har for at vi skal få øye på dem.

Sannsynlighetsberegninger tilsier at dette kan være ekstremt sjeldent. Et anslag publisert i den nye studien sier at færre enn en av flere hundre billioner teknologiske sivilisasjoner kan lage en sånn radiosender.

I tillegg må vi altså lete på riktig sted for å finne dette signalet.