Søk dekning!

Noe stort er på vei, der ute i rommet. Har vi usannsynlig uflaks kan vi få tingesten midt i fleisen om bare et par år.

Astronomene har akkurat oppdaget den: en 800 meter bred asteroide på vei mot oss. Den kosmiske steinklumpen har fått navnet 2006 HZ51, og er den største kjente tingen som kan tenkes å treffe jorda i løpet av dette århundret.

Møtet vil i så fall stå den 21. juni 2008, melder New Scientist.

Men hold an litt før du avlyser bryllupet, sier opp jobben og svir av sparepengene på smågodt. Risikoen for at asteroiden skal treffe er i følge NASA bare én til seks millioner.

Trussel i rommet

HZ51 er ikke alene. Den er bare én av mange små og større saker som svever rundt i en eller annen bane rundt sola. Noen av disse kan komme på kollisjonskurs med jorda, og ende en av rundene sine midt i hodene på oss.

I dag jobber blant annet NASAs Near Earth Object Program med å kartlegge så mange som mulig av truslene som svever der ute under stjernene.

Til sammen har vi antageligvis funnet rundt 65 prosent av urovekkende klumper på over 1 kilometer, skriver B612 Foundation, som jobber for at vi mennesker skal lære oss å dytte unna eventuelle romtrusler innen 2015.

Ekspertene har beregnet banene til alle de kjente objektene, og kommet til at det er liten risiko for at noen av dem skal treffe oss i løpet av det neste hundreåret. Men så var det de 35 prosentene vi ikke har oppdaget, da.

Er ikke forberedt

Den 27. april 2006 dukket som sagt HZ51 opp som ånden av lampa, og flere potensielle katastrofer kan være på vei rett mot oss. En lignende asteroide kan i teorien treffe oss uten noen nevneverdig advarsel.

Men da kan vi vel sende opp noen helter med ei atombombe og noe stæsj, for å skyve uhumskhetene unna? Vel. Foreløpig er det nok dette som er den største haken ved saken. Når det kommer til redningsaksjoner er det nemlig temmelig begrenset hva vi klarer å stable på beina.

- De fleste av mulighetene krever teknikker som vi trenger mange år eller tiår på å utvikle, sier asteroideekspert Dan Burda fra B612 Foundation til New Scientist. Organisasjonen mener vi må begynne å forberede oss fortere enn svint.

- Selv om vi kan få forvarsel tiår i forveien, er det også mulig at vi ikke er så heldige. Før eller senere vil menneskenes overlevelse avhenge av at vi er i stand til å hindre en av våre kosmiske naboer fra å komme på uønsket visitt, skriver B612 Foundation.

Dermed kan vi altså summere opp ståa som følger: Det er uendelig liten sjanse for at HZ51 faktisk skal brake inn i planteten vår, den 21. juni 2008. Men hvis den gjør det, er vårt eneste forsvar å flytte folk ut av nedslagsfeltet, og å håpe på at matlagrene holder.

Hvis ikke Bruce Willis virkelig kan redde verden, da.

New Scientist: Big new asteroid has slim chance of hitting Earth