Kepler ser sin første planet

Romteleskopet Kepler har funnet spor etter en jordlignende planet. Den er omtrent like stor som Jupiter og går i bane rundt en stjerne som ligner på sola vår.

"Bildet er tatt under oppskytningen av Keplerteleskopet tidligere i år. (Foto: NASA Ames Research Center / Dominic Hart)"

Planeten HAT-P-7b har tidligere blitt observert med teleskop fra jorda, men nå som den er oppdaget av Kepler føler forskerne seg sikre på at romteleskopet virker som det skal.

I dag møtes alle de involverte ved NASA sitt Ames Research Center i California for å diskutere de første vitenskaplige funnene.

Kepler er det første romteleskopet som er laget spesielt for å identifisere planeter utenfor vårt eget solsystem.

"Her inspiseres Keplers hovedspeil før oppskytningen tidligere i år. (Foto: NASA/Ball Aerospace)"

Ser etter mørke felter

Kepler ble skutt ut i verdensrommet fra Cape Canaveral i Florida i mars i år, og skal granske mer enn 100 000 stjerner i Melkeveien over en periode på tre og et halvt år. Planen er å lete etter planeter som ligner vår egen.

En vanlig måte å finne planeter på er å se etter mørke felter når de passerer foran stjernen som de går i bane rundt.

På denne måten har man allerede funnet over 50 såkalte eksoplaneter fra observatorier på jorda, og det er denne metoden man også skal bruke til å analysere bildematerialet fra Kepler.

Kepler følger etter jorda og går i bane rundt sola vår. Den skal lete etter stjerner og planeter i et stjernefelt i en region som heter Cygnus-Lyra i Melkeveien. Et av de store håpene er at man skal finne en planet med vann.

W.J. Borucki et. al., Kepler’s Optical Phase Curve of the Exoplanet HAT-P-7b, Science, 7. august 2009