Den ytterste stjernen i TIC 290061484 bruker bare 25 dager på en runde rundt de to andre.

Solsystem med tre stjerner setter rekord

Stjernene går rundt hverandre like tett som Merkur er til solen.

Publisert

Et nyoppdaget trippelt stjernesystem setter rekord.

Tre stjerner sirkler rundt tett på hverandre. Trilling-systemet kan gi assosiasjoner til science fiction-serien 3 Body Problem som kom ut tidligere i år.

Den ytterste stjernen bruker bare 25 dager rundt de to andre.

Det er den korteste omløpstiden som er oppdaget for et solsystem med tre stjerner.

Forrige var fra 1956

Den forrige rekorden har stått siden 1956. I det triple systemet Lambda Tauri bruker den ytterste stjernen 33 dager på en runde.

Et par andre har kommet tett på, men det nye, foreløpig bare kalt TIC 290061484, slår rekorden med god margin.

– Det er spennende å identifisere et system som dette fordi de sjelden blir funnet, men de kan være vanligere enn dagens tall antyder, sier Saul Rappaport i en pressemelding fra NASA

Han er professor emeritus i fysikk ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) og er med på en studie av stjernesystemet.

Får plass i Merkurs bane

Se for deg at vi istedenfor å ha én sol hadde hatt tre. De ville kretset rundt hverandre innenfor Merkurs bane, vår innerste planet.

Men da hadde det kanskje ikke eksistert noen jord.

– Ingen bor der, sier Saul Rappaport om det nyoppdagede trippelsystemet.

Måten stjernene ble dannet på, gjør at planter ikke kunne oppstått nært noen av dem, sier Rappaport i artikkelen fra NASA.

Et unntak kan være en planet som kretser rundt alle stjernene som om de var én, lenger unna.

Hvis stjernesystemet ble satt inn i vår solsystem, hadde det fått plass innenfor Merkurs bane.

Eksplosiv fremtid

To av stjernene i TIC 290061484 er svært tett på. De bruker i underkant av to dager på en runde rundt hverandre.

En tredje stjerne er med i dansen litt lenger ut og bruker 25 dager på en svingom. Det ser også ut til at en fjerde stjerne kan høre til, men den befinner seg mye lenger ut.

En eksplosiv fremtid er i vente for dette solsystemet, mener forskere.

Etter hvert som de to innerste stjernene blir eldre og utvider seg, vil de slå seg sammen og trigge en supernova-eksplosjon om 20 til 40 millioner år.

Nå er stjernenes baner ganske stabile. Til tross for at de tre store massene sirkler tett på hverandre.

Det skyldes blant annet at stjernene går i bane i samme plan. De forstyrres ikke så mye av hverandres tyngdekraft som hvis banene var vinklet i ulike retninger, ifølge artikkelen fra NASA.

Systemet ser nesten flatt ut fra jorden. Når en stjerne passerer foran en annen, dimmes noe av stjernelyset som ses fra jorden.

– Takket være den kompakte, rett-på-konfigurasjonen til systemet, kan vi måle banene, massene, størrelsene og temperaturene til stjernene, sier Veselin Kostov, forsker ved Goddard Space Flight Center.

Linjen i videoen viser hvordan lyset fra systemet varierer, slik det ses med romteleskopet TESS. I firkanten ser vi hvordan stjernene beveger seg i forhold til hverandre. Video: NASAs Goddard Space Flight Center

Oppdaget med planetjeger

Trippelsystemet ble oppdaget i et datasett fra romteleskopet TESS.

Romteleskopet brukes til å oppdage planeter rundt stjerner ved hjelp av transitt-metoden. Forskere ser etter dimming i lyset fra stjerner, som tyder på at en planet har passert foran.

Det nye triple stjernesystemet ble funnet med hjelp av amatør-astronomer som saumfarte data fra TESS.

Et nytt romteleskop som er på vei, vil gjøre det lettere å finne trilling-stjerner i tette baner, ifølge artikkelen fra NASA.

Romteleskopet Roman skal sendes opp innen 2027 og skal blant annet se dypt inn i Melkeveien.

Brian Powell, som også er med på den nye studien, sier at de er nysgjerrige på hvorfor det ikke har dukket opp stjernesystemer som TIC 290061484 tidligere med enda tettere omløpstider.

– Roman burde hjelpe oss å finne dem og bringe oss nærmere å avdekke hva deres grenser kan være, sier han.

Ikke uvanlig med flere stjerner

Mens vårt solsystem har én stjerne, er det ikke uvanlig med flere stjerner i andre systemer.

Omtrent halvparten av stjernene på himmelen kan ha en eller flere partnere, ifølge NASA

Det er også funnet planeter i stjernesystemer med tre soler.

Vårt nærmeste stjernesystem, Alpha Centauri har tre stjerner og minst to planeter.

En planet ble også funnet i trippelstjerne-systemet KOI-5 i 2021.

Forskere vet ennå ikke hvor vanlig det er med planeter i denne typen systemer, ifølge en tidligere sak på forskning.no

– Vi har fremdeles mange spørsmål om hvordan og når planeter kan dannes i flerstjernesystemer og hvordan egenskapene deres er sammenlignet med planeter i enkeltstjernesystemer, sa David Ciardi i NASA da.

V. B. Kostov m. fl.: «TIC 290061484: A Triply Eclipsing Triple System with the Shortest Known Outer Period of 24.5 Days», The Astrophysical Journal, 2. oktober 2024.

Opptatt av naturvitenskap og verdensrommet?

Ikke bli et fossil, hold deg oppdatert på dyr, planter, verdensrommet og mye mer mellom himmel og jord med nyhetsbrev fra forskning.no.