Nyfødte dverger i nabogalakse

Et nytt bilde fra romteleskopet Hubble viser små nyfødte stjerner i Den store magellanske skyen. Stjernene fødes i gløden fra blåhvite kjemper.

For første gang kan astronomene se hvordan små stjerner dannes fra skyer av gass og støv. Tidligere var det bare de største stjernene som var synlige i bilder tatt fra teleskoper på jorda.

Hubble-romteleskopet er høyt over sløret av jordas atmosfære. Derfor blir bildene skarpere og viser svakere stjerner. Astronomene kan bedre skjønne hvordan stjerner skapes, fra de største til de aller minste.

"Dette bildet fra romteleskopet Hubble viser for første gang svake nyfødte stjerner i Den store magellanske sky. Foto: ESA/NASA"

Nabogalakse

Stjernene på bildet ligger i Den store magellanske sky. Den er bare synlig på himmelen langt sør for Norge. Den store magellanske sky er en samling på halvannen milliard stjerner. Det høres mye ut, men vår egen melkevei-galakse inneholder minst to hundre milliarder stjerner!

Den store magellanske sky går i bane rundt Melkeveien, og kalles derfor en satellitt til Melkeveien.

Den store magellanske sky ligger 180 tusen lysår unna. Det er ganske lite, når vi snakker om galakser og stjernetåker. Derfor regnes den som en nabo i rommet.

Nærbilder av stjernefødsler

Astronomene er nysgjerrige på denne “naboen”, fordi det er lettere å få skarpe nærbilder av en nabo enn av en fjern galakse.

Dessuten inneholder Den store magellanske sky mer hydrogen enn Melkeveien. Dermed ligner den på Universet da det var yngre og vår egen sol ble født.

Klumper seg sammen

De nyfødte småstjernene på bildet klumper seg sammen, akkurat som om de var litt redde for de store stjernene i nærheten. Du ser en klump litt til høyre for midten av bildet, og en annen til venstre.

De store stjernene får hydrogengassen omkring til å lyse. Det ser du som blå glød i bildet. De store stjernene blåser ut gass og renser rommet for gass og støv.

Men noen steder er det fortsatt stoff som kan danne nye stjerner. Du ser dem som mørke skyer mot blågløden.

Du kan lese mer på denne hjemmesiden for Hubble-romteleskopet, med flere og større utgaver av bildet.