Urgamle Mars-kratere skjult under slettene

Den europeiske romsonden Mars Express har klart å se under overflaten på Mars. Under slettelandet i nord har radaren avslørt urgamle kratere.

"Kartet viser høydeforskjeller på Mars kodet som farger fra rødt høyest til blåfiolett lavest. I sør er kratere og fjell, mens i nord ligger slettelandet . De svarte sirklene viser hvor radaren MARIS på Mars Express har funnet begravede kratere. Bilde: ESA/ASI/NASA/Univ. of Rome/JPL/Smithsonian."

Den sydlige halvkula på Mars er arrete av kratere, mens den nordlige halvkula er en flat slette. Forskerne har lenge trodd at slettene ble laget ganske seint i historien til Mars.

Nye målinger viser at slettene er svært gamle, og dekker over enda eldre kratere. Det er radaren ombord på romsonden Mars Express som har gjort det mulig for forskerne å se ned under overflaten.

Resultatene legges fram i en artikkel i denne ukens utgave av tidsskriftet Nature. Artikkelen er skrevet av Thomas Watters og kolleger fra National Air and Space Museum’s Center for Earth and Planetary Studies i Washington DC.

Radarøyne

"Øverste bilde viser et simulert radarbilde av Kepler-bassenget på Mars og nederst terrengmodellen av samme området. Slike sammeligninger brukte forskerne for å finne de begravede kraterne. Bilder: ESA/ASI/NASA/Univ. of Rome/JPL/Smithsonian."

Mars Express gikk inn i bane rundt Mars for tre år siden og har tatt praktfulle og detaljerte bilder av overflaten. Men radaren har nå altså sett dypere ned under de mystiske slettene i nord.

Radaren viser omrisset av flere kratere med diameter opp til 200 kilometer. Disse kraterne er minst like gamle som kraterne på overflaten i syd.

Fra solsystemets barndom

Alle disse kraterne ble dannet da Mars og de andre planetene nylig var dannet av en stor skive av gass og støv.

Den gangen var solsystemet i et mye større kaos, med mange større og mindre steinbiter som tumlet rundt mellom planetene.

Noen av dem kolliderte med Mars, og laget alle kraterne. De nye radarbildene viser at kraterne i nord ble overflommet av lava tidlig i historien til Mars.

Seinere ble også slettene dekket av sand og støv fraktet med vind og vann.

Tidsskriftet Nature