"Galakse-fossiler" avslørt

Noen små, svært utydelige "galakse-fossiler" i Melkeveiens bakgård inneholder veldig få stjerner. Astronomer har i mange år fundert på hvorfor disse er så fattige på stjerner, og nå er mysteriet løst.

Noen svært utydelige dverggalakser har veldig få stjerner. Dette er en av dem; Leo IV. Det brede bildet viser denne galaksen og dens nabolag. (Foto: NASA, ESA, and T. Brown (STScI))

Disse dverggalaksene regnes for å være noen av de minste og eldste galaksene i hele universet. De er fossiler av det tidlige universet, men har først blitt oppdaget det siste tiåret ved at astronomer har brukt datametoder til å søke gjennom bilder i Sloan Digital Sky Survey.

Fram til i dag har bare et titalls dverggalakser rundt Melkeveien blitt oppdaget.

– Siden 1998 har astronomer lagd datasimuleringer av galaksedannelse i universmodeller. De har funnet ut at blant annet Melkeveien burde være omgitt av et hundretalls eller tusentalls dverggalakser, forteller Øystein Elgarøy, professor i astrofysikk ved UiO, til NRK.no.

____________________________