Romracet tetner til

Lag nummer to har fastsatt datoen for sitt forsøk på å kapre Ansari X-Prize på 70 millioner kroner. Utfordringen er å sende et privat fartøy 100 kilometer opp i rommet to ganger på fjorten dager.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det andre laget til å fastsette datoen kommer fra Canada.

Den røde og gule raketten med navnet Wild Fire VI, følger hakk i hel på amerikanske SpaceShipOne, som i juni ble første private fartøy ut i rommet.

De to fartøyene som leder an i konkurransen, er imidlertid ikke alene. Over 20 andre snuser dem i dysene.

Satte rekord

Michael Melville (62) og gruppen bak SpaceShipOne, satte rekord 21. juni, da de sendte raketten 100 kilometer over bakken og ned igjen.

"Astronaut Mike Melvill etter første romferd med SpaceShipOne, 21. juni 2004. (Foto: Scaled Composites)"

Dette var imidlertid ikke nok til å ta med seg prisen på 70 millioner kroner hjem.

Ansari X-Prize er en konkurranse som ble utlyst ved hjelp av private donasjoner, for å få fart i romturismen.

Deltagerne er de beste entreprenørene og rakettekspertene i verden.

To ganger på to uker

For å stikke av med seieren må raketten være privat finansiert, privat bygd og kunne bære tre mennesker 100 kilometer over bakken.

Ferden må gjentas på nytt med det samme fartøyet innen to uker.

I tillegg må deltagerne gi beskjed 60 dager i forveien om når de har tenkt å gjennomføre forsøket.

Slutten av september

Laget bak SpaceShipOne har annonsert at de vil starte sitt første forsøk på å stikke av med prisen den 29. september, fra Mojave Spaceport i California. Flytur nummer to er planlagt bare fem dager seinere, den 4. oktober.

"Wild Fire VI sammen med laget bak raketten. (Foto: The da Vinci Project)"

Canadierne har annonsert at de vil starte sitt forsøk 2. oktober, altså to dager før amerikanerne forsøker seg på sin andre flytur.

Wild Fire VI skal ta av fra prærien rundt Kindersley i Saskatchewan i Canada. Prosjektet har fått navnet The da Vinci Project.

Romkappløp

- Med to lag som starter med få dagers mellomrom har vi virkelig et kappløp til verdensrommet, sier Dr. Peter H. Diamandis, styreformann og grunnlegger av stiftelsen X-Prize, i en pressemelding.

- Jeg liker helt klart det faktum at det er konkurranse. Jeg syns det er interessant at de som har kommet lengst i denne konkurransen har den samme typen motor, og at begge har bestemt seg for å gjøre oppskytningen fra lufta, sier Burt Rutan, mannen bak Scaled Composites som utviklet SpaceShipOne.

Fra lufta

Begge motorene drives på lystgass og gummi. Ifølge laget bak Wild Fire VI, er alternativet - en bakkeoppskytning - dyrere og teknologisk krevende.

- Jeg har alltid følt at det farligste stedet å fly en rakett er i det den letter fra bakken, sier Rutan til BBC.

Å gjøre oppskytningen fra lufta er imidlertid ikke en gjenbrukbar eller økonomisk levedyktig svar på gjentatte flyturer til verdensrommet.

Mange kreative kandidater

"Prisen er inspirert av de tidlige luftfartsprisene fra 1900-tallet.(Illustrasjon: Ansari X-Prize)"

Andre konkurransedeltagere planlegger å skyte opp fra bakken. Det gjelder blant andre britiske Starchaser Industries, som planlegger sitt forsøk innen 18 måneder.

SpaceShipOne løftes først opp til rundt 15 000 meter av et fly kalt White Knight. Langt der oppe tennes rakettmotorene. Wild Fire VI skal løftes opp til rundt 24 000 meter, hengende 750 meter under verdens største gjenbrukbare heliumsballong, før rakettene tennes.

Konkurransens hjemmeside er verdt et besøk, for å studere de andre mer eller mindre fantasifulle kandidatene, og lese om de mer eller mindre kreative løsningene. Du finner lenken under:

Lenker:

Konkurransen: Anzari X-Prize
New Scientist: Commercial space race hots up
BBC: Second team goes for space prize

Powered by Labrador CMS