Hayabusa: Fanget den opp materiale?

Romsonden Hayabusa skulle bare være i kontakt med asteroidens overflate ett sekund. Men sonden kolliderte med asteroiden flere ganger - og landet i 30 minutter. Klarte den å få med prøver?

Et ikke navngitt medlem av teamet rundt Hayabusa-ekspedisjonen sier til New Scientist at kollisjonene kan bety at nok materiale ble virvlet opp til at noe ble plukket opp av sonden.

Men det er uklart om dette skjedde. Den japanske romfartsorganisasjonen JAXA skulle i løpet av torsdagen bestemme seg for om Hayabusa skal gjøre et nytt forsøk på å samle inn materiale fra asteroiden Itokawa.

Målet med romsondens ferd er å samle prøver fra asteroiden, og bringe disse tilbake til jorden i 2007.

Lykkes sonden med sitt vitenskapelige oppdrag, skriver JAXA romfarshistorie. Tross tidligere forsøk har verken amerikanere eller andre klart å få med seg biter av en asteroide tilbake til vår egen planet.

Da Hayabusa sist helg skulle ta de første prøvene av asteroiden gikk noe galt. Romsonden nærmet seg overflaten søndag, men så mistet JAXA kontakten. Nå har man altså fått data på hva som skjedde.

Prøver som Hayabusa eventuelt klarer å samle inn, skal forhåpentlig sette forskerne bedre i stand til å lære mer om utviklingen av solsystemet.

New Scientist: Hayabusa touched asteroid Itokawa after all