Astronauter skal reparere Hubble

Amerikanske astronauter skal reparere og oppgradere det aldrende romteleskopet Hubble, i mai 2008.

"Astronauten Mark Lee filmer reparasjonen av Hubble i 1997."

Den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA annonserte tirsdag at Hubbleteleskopet vil bli reparert av astronauter som skal skytes opp med romfergen.

Nyheten gleder verdens astronomer, som knives om å få observasjonstid på det berømte teleskopet. Uten reparasjoner vil ikke Hubble vare i mer enn to til tre år fra nå.

Med reparasjoner kan romteleskopet være i drift helt til 2013, når Hubbles arvtager - James Webb Space Telescope - etter planen skal skytes opp.

Oppgraderes

Under reparasjonen skal Hubble også få et par nye instrumenter, som vil gjøre det i stand til å se enda flere fjerne og lyssvake objekter i det tidlige universet.

Hubble har blitt reparert fire ganger siden det ble skutt opp i 1990. En reparasjonsferd som var planlagt for 2004 ble avlyst etter at romfergen Columbia brant opp på vei inn i jordens atmosfære.

Astronomene fortvilte, og et forslag om en robotreparasjon ble lagt frem. Dagens teknologi ble imidlertid ikke vurdert som god nok til å gjennomføre en slik komplisert operasjon.

"Hubble repareres i 2002, med jordkloden som kommer frem i lyset i bakgrunnen. En astronaut jobber med halve kroppen inne i romteleskopet."

Nå har NASA gjennomført tre oppskytinger av romfergen siden den tragiske ulykken i 2003, og det er bakgrunnen for at romfartsorganisasjonens beslutningstagere føler seg trygge nok til å sende astronauter opp for å utføre reparasjonene.

Siden romfergen ikke har drivstoff nok til å komme seg fra Hubble til en trygg havn ved Den internasjonale romstasjonen, har NASA bare tre uker til å sende opp en ny romferge i en redningsaksjon dersom noe skulle gå galt.

Så langt har Hubble blant annet gitt oss de dypeste bildene av universet, gjort det mulig å gjøre mye mer presise beregninger av universets alder, tatt bilder som beviser eksistensen av sorte hull, oppdaget mørk energi og bekrefter teorier om planetdannelse.

Med Hubbleteleskopet har lærebøkene i astronomi blitt omskrevet, og mer skal det bli.

NASA: The James Webb Space Telescope