Galakse i kjempeformat

Romteleskopet Hubble har fotografert galaksen M101 i så stort format at du ville trengt en fire meter høy PC-skjerm for å vise bildet i full størrelse.

Bildet er det nest største av galaksen M101 noensinne. Den røde firkanten i det store bildet er et utsnitt som er blåst opp i det lille bildet nedenfor. Slik kan man få et inntrykk av detaljene i originalen.

"Foto: ESA og NASA. "

M101 er en galakse som vårt eget melkeveisystem. Den er om lag 27 millioner lysår fra oss. Spiralarmene inneholder fortetninger av støv der nye blåhvite kjempestjerner dannes.

Mystiske spiralarmer

"Utsnittet i det røde rektangelet i bildet ovenfor i full oppløsning. Foto: ESA/NASA"

Ingen vet helt sikkert hvordan spiralarmene dannes. En teori går ut på at stjernene noen steder går i baner tettere inntil hverandre slik at de hoper seg opp i spiralmønstre.

En annen teori går ut på at nye stjerner dannes i en bølgebevegelse gjennom skiven av gass og støv, omtrent som når morild bølger på havet.

Messier 101 er oppkalt etter den franske kometjegeren Charles Messier. I 1774 utga han en katalog over stjernetåker til hjelp for andre kometjegere. Stjernetåker var nemlig lette å forveksle med kometer i datidas stjernekikkerter.

Se galaksen i kikkert

"M101 kan sees i Karlsvogna med en prismekikkert eller liten stjernekikkert"

Messier 101 ligger i stjernebildet Store bjørn eller Karlsvogna. Dette stjernebildet er synlig på vår nattehimmel hele året, såsant det er mørkt nok. Du kan se Messier 101 som en svak lysflekk i en liten prismekikkert eller en stjernekikkert på en mørk natt.

Nettsidene til Hubble romteleskopet