Det er på tide å utvikle en lønnsom romturistindustri, mener amerikanere, og sier de kan presse prisen ned til rundt 15 000 amerikanske dollar per passasjer.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
“Mine damer og herrer, velkommen til romfergen Holidayshuttle. Det er snart klart for takeoff, vær vennlig å fest setebeltene godt. Vi regner med å nå Starlight Tourist Station klokka 11:45.
Reisen ut av atmosfæren kan nok by på noe turbulens, men så fort vi kommer ut i rommet, og romfergen frigjør seg fra raketten, vil ferden bli silkemyk.”
Millioner av romturister på ti år?
Rådgivere ved US Air Force Space Programme har utviklet en strategi de mener kan gjøre romferder så billige at de kan være aktuelle for millioner av romturister i løpet av ti år.
Da kan den amerikanske næringslivsmannen Dennis Tito sitte igjen nede på jordkloden og bite seg i tommelen. I fjor ble han den aller første romturisten, og skal angivelig ha betalt 20 millioner dollar (nesten 150 millioner kroner) for å få plass på den russiske Soyuzraketten som dokket ved den Internasjonale romstasjonen (ISS).
Romturist nummer to, den sørafrikanske internettmillionæren med det passende navnet Mark Shuttleworth, fikk bli med NASA opp i rommet tidligere i år - til samme pris.
110 000 per hode
Det meste blir billigere etter hvert, og om amerikanerne klarer å presse prisen per romfartsbillet ned til 110 000 kroner i løpet av ti år, hvordan ser det så ut om 20 år, eller 30 for den del? Er det håp for oss vanlige slitere med slanke lommebøker også? Påskeferie i rommet hadde vært noe.
- Det trenger ikke være så dyrt. Det finnes ingen grunnleggende teknologisk årsak til at vi ikke kan oppnå romturisme. Vi tror vi kan få prisen ned til 15 000 dollar per passasjer, sier Jay Penn ved The Aerospace Corporation i El Segundo i California til New Scientist. Penn forsker og gir råd til US Department of Defence og deres romprogram.
Villige til å betale
Prislappen har han kommet fram til sammen med kollegaen Charles Lindley, ved å ta i bruk en undersøkelse fra 1995 hvor folk ble spurt hvor mye de var villige til å betale for en tur ut i verdensrommet.
Ut fra dette beregnet forskerne at en prislapp på rundt 15 000 dollar ville trekke rundt en million passasjerer i året. Det er tydeligvis ikke etterspørselen det står på.
Neste skritt var å tenke ut hvordan man kan få prislappen ned på dette nivået. De to kollegaene fant ut at den lureste metoden for å få såpass mange mennesker ut i rommet, ville være å utvikle en ekte totrinnsrakett.
Totrinnsrakett
En kort, feit rakett med vinger frakter en mindre, men også bevinget rakett til atmosfærens ytterkant, hvor den lille raketten starter opp sin egen motor som fører den inn i bane rundt jorda.
Den lille feite raketten suser ned igjen til jorda for å fylle tanken og hente nye passasjerer. I mellomtiden dokker den lille raketten med en romstasjon i bane, slipper av passasjerene, og tar med seg hjemreisende tilbake mot jorda.
9 500 oppskytinger i året
Penn og Lindley mener systemet vil tillate at antallet romferder økes dramatisk til rundt 9 500 i året, sammenlignet med dagens oppskyting av rundt ti romferger i året.
Annonse
Romfergeflåtens infrastruktur vil ta rundt syv år å utvikle, mener de, og systemet kan begynne å tjene penger allerede etter bare seks år med drift, i følge rapporten som forskerne snart publiserer i journalen Acta Astronautica.
Denne strategien stiller seg i en rekke av forskjellige og mer eller mindre fantastiske ideer om hvordan romturismen kan komme til å bli. Noen er mer eksotiske enn andre.
NASAs romheis
NASA sysler for eksempel med planer om en såkalt romheis. Den består av en lang kabel som går ut fra jordas overflate og ut i verdensrommet, med tyngdepunktet i en geostasjonær bane rundt jorda 35 700 kilometer over jordoverflaten.
Elektromagnetiske fartøy reiser langs kabelen mellom jorda og verdensrommet. Planene inkluderer et 50 kilometer høyt basetårn som fungerer som et anker, der kabelen er tjoret fast til toppen.
God tur!
For å hindre at kabelstrukturen ramler ned mot jorda, vil den være festet til en stor motbalanserende masse utenfor geostasjonær bane - kanskje en asteroide som er blitt flyttet på plass til akkurat det formålet.
“Jaaa, damer og herrer, velkommen om bord NASAs Millennium-Two Space Elevator. Første stopp blir Månenivåplattformen, før vi fortsetter til New Frontier Space Colony-bebyggelsen.
Hele ferden vil ta rundt fem timer, så len dere tilbake og nyt turen. Pass på å følg med ut vinduet mens vi stiger. Jordens bueform blir synlig, og himmelen forandrer seg fra dyp blå til sort. Ha en spektakulær reise!”