Se Opportunitys 11 år lange Mars-ferd på åtte minutter

Opportunity har nå tilbakelagt 42,2 kilometer - et maratonløp - på Mars. NASA har i den anledning lagd en oppsummeringsvideo av turen.

Da Opportunity landa på Mars i januar 2004 var planen at den skulle kjøre rundt på planeten og samle data i drøyt 90 dager.

Nå har roveren fungert i godt over 11 år, og har på den tida rukket å forflytta seg 42,2 kilometer fra Endurance-krateret like ved der den landa, til kanten av Endeavour-krateret der den nå befinner seg.

NASA har nå satt sammen en timelapse av bilder fra Opportunitys hazard avoidance-kamera, noe som gjør at du kan se roverens reise på bare åtte minutter.

Trenger sol i mørketida

De siste par årene har Opportunity havna litt i skyggen av den - til sammenligning - nyankomne roveren Curiosity. Det betyr likevel ikke at Opportunity ikke driver med interessante ting.

I tida framover skal roveren undersøke leirmineraler som kanskje kan lære oss mer om en tid da Mars var våtere enn det den er nå.

Opportunity har tilbakelagt 42,2 kilometer på veien fra Endurance til Endeavour. (Foto: (Illustrasjon: NASA))

Undersøkelsene skal foregå i Maraton-dalen som ligger ved det svære Endeavour-krateret, ifølge en pressemelding fra NASA.

Området er ikke bare valgt på grunn av leirmineralene som NASAs Mars Reconnaissance Orbiter har lokalisert, men også på grunn av solforholdene. På Mars går det nå mot vinter, og det er derfor viktig at den solkraftdrevne roveren befinner seg i hensiktsmessig landskap.

Ut av dvale

Roveren tilbragte nesten hele juni i dvale på grunn av et fenomen som inntreffer hver 26. måned – at Mars står i solkonjunksjon med Jorda. Det vil si at Sola er mellom Mars og Jorda, noe som vanskeliggjør kommunikasjon mellom roveren og Jet Propulsion Laboratory i California.

Siden roveren for tiden benytter seg av et minne som ikke kan lagre data over natta, men må sende resultater tilbake til Jorda hver dag, er den avhengig av daglig kontakt for å gjøre jobben sin.

John Callas, som er sjef for Opportunity-prosjektet, sier i pressemeldinga at dette ikke er noe problem så lenge man prioriterer de viktigste dataene.