Utvalget skal levere forslag til hvordan man kan styrke det regionale universitets- og høyskolesystemet. Dette er Regjeringens uttalte mål ifølge Soria Moria-erklæringen.
- Med dette utvalget har vi tatt initiativ til å utrede hvordan dette målet kan realiseres, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal.
Arbeidet skal være ferdig innen utgangen av neste år. Fristen for å levere innstillingen er 31. desember 2007. Utvalget skal ledes av professor Steinar Stjernø ved Høgskolen i Oslo.
Minst ett av utvalgets forslag skal baseres på uendret ressursbruk i universitets- og høyskolesektoren.
Institusjonskategorier
Én av oppgavene blir å se på dages ordning som gjør at høyskoler kan søke om å bli universiteter.
- Etter at det ble åpnet for endring av institusjonskategori gjennom akkreditering, skjer det en utvikling der flere høyskoler arbeider for å bli universiteter, heter det utredningens mandat.
- Utvalget bes om å vurdere om gjeldende kategorier, standarder og kriterier for institusjonsakkreditering er hensiktsmessige i forhold til de overordnede målene for utdannings- og forskningspolitikken, fortsetter teksten.
Satsingsområder
Utvalget skal også fundere på hva slags forskningsområder Norge bør satse på, eller “legge fokus på strategisk prioritering av forskning”, som det heter i mandatet.
Dette relateres til betydningen av forskning og nyskaping for landets konkurranseevne, og for samfunnsutviklingen generelt.
Utredningen skal ta hensyn til den økende internasjonaliseringen av så vel utdanning som arbeidsliv, i tillegg til økende internasjonalt samarbeid innenfor høyere utdanning og forskning.
Regional balanse
Andre viktige punkter i mandatet er å sikre en god regional balanse i studietilbud og kompetanse.
Utvalget skal vurdere hvordan landets institusjoner for høyere utdanning bedre kan bidra til godt samspill med lokalt og regionalt arbeids- og samfunnsliv.
Mandatet nevner spesielt utfordringen i å utdanne mange nok mennesker til sentrale yrker innenfor velferdssamfunnet, som medisin og helse, pleie og omsorg, barnehage og utdanning.
- Dekke ulike ønsker og behov
- Samtidig krever innovasjon og verdiskapning i næringslivet godt kvalifiserte kandidater på områder som naturvitenskap og teknologi, inkludert kandidater på doktorgradsnivå, står det i mandatet.
- Norge må sikres kvalifisert arbeidskraft både til privat og offentlig virksomhet, og vi må sikres god nasjonal dekning av utdanningstilbud for søkere med ulike ønsker og behov, sier Djupedal.
Voksnes behov for etter- og videreutdanning på høyere nivå må imøtekommes, blant annet ved bruk av IKT-baserte studieopplegg og desentraliserte tilbud, heter det i pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet.
Kvinner, innvandrere og funksjonshemmede
Utvalget skal også arbeide med å sikre begge kjønn likeverdig plass på alle nivåer innen høyere utdanning og forskning.
I mandatet poengteres det også at de høyere utdanningsinstitusjonene også må gi et tilbud som bidrar til å sikre innvandreres og funksjonshemmedes samfunnsdeltakelse.
Utvalgets sammensetning:
Utvalget skal som nevnt ledes av professor Steinar Stjernø, Høgskolen i Oslo (tidligere rektor ved HiO). De øvrige medlemmer er:
Agneta Bladh, rektor ved Högskolan i Kalmar, Sverige
Peter Maassen, professor i pedagogikk, Universitetet i Oslo og NIFU STEP
Irene Dahl Andersen, divisjonsdirektør for psykisk helsevern, Sykehuset Østfold
Ernst Nordtveit, professor og dekan ved Juridisk fakultet, Universitetet i Bergen
Kathrine Skretting, professor i filmvitenskap, dekan ved Historisk-filosofisk fakultet, NTNU, Trondheim
Kirsti Kolle Grøndahl, fylkesmann i Buskerud
Marianne Harg, president i Tekna og seksjonssjef i Norsk Hydro
Peter Arbo, førsteamanuensis, Institutt for samfunns- og markedsfag, Norges fiskerihøgskole, Universitetet i Tromsø
Marianne Andreassen, direktør, Senter for statlig økonomistyring, Oslo
Katrine Elida Aaland, leder, Studentenes Landsforbund
Jens Maseng, leder, Norsk Studentunion
Lenker:
Kunnskapsdepartementet: Pressemelding
Kunnskapsdepartementet (PDF): Utvalgets mandat