Vil dyrke grønnsaker i rommet

Fem om dagen er ett steg nærmere også for vektløse. NASA håper grønnsaker kan dyrkes raskt i nytt system.

ISS. (Foto: Paolo Nespoli/ESA/NASA)

Det er ikke problemfritt å flytte dyrkingen fra bønders trauste åkre til betydelig mer spektakulære ISS  - den internasjonale romstasjonen.

Uten gravitasjonskraft truer for eksempel fysikkens lover med å sette kjepper i hjulene for vanning.

NASAs eksperter har likevel jobbet fram en løsning, i form av et produksjonssystem kalt VEGGIE.

En aldri så liten grønnsaks- produserende innretning, kalt VEGGIE, er klar for avreise til ISS i 2013. (Foto: NASA)

Klar for avreise i 2013

Systemet veier nærmere sju kilo og er ifølge NASA like bred som en mikrobølgeovn.

- VEGGIE kan brukes til å dyrke raskt voksende planter som kinakål, reddik og grønne bladsalater.

Det sier  postdoktor Gioia Massa ved Kennedy Space Center International Space Station Research Office.

Hun har jobbet med å kvalitetssikre maskinvaren i VEGGIE før den trolig forlater jorden sommeren 2013, i kapselen Space X Dragon på en en ny forsyningsekspedisjon til retning ISS.

- Håper på huritgvoksende

- Selv om VEGGIE ikke er en veldig avansert innretning, så håper vi resultatet blir hurtigvoksende grønnsaker gjennom enkel en enkel metode for tilførsel av næringsstoffer og vann.

Det sier forskningsleder Howard Levine, som er tilknyttet samme avdeling ved Kennedy Space Center.

Foreløpig er det altså en smule uklart hvor mye grønnsaker som faktisk vil bli dyrket på ISS, men om det ikke skulle bli salat i bøtter og spann, kan også et mer begrenset omfang ha sin funksjon.

- Tidligere har det kommet beskrivelser fra astronauter om at planter i omgivelsene har hjulpet dem til å føle seg litt næmere jorden.

En av flere mulige salattyper som kan dyrkes på den internasjonale romstasjonen i framtida. Her på en spesiallaget pute som inneholder jord og gjødsel. (Foto: NASA)

- Du kan også se på plantene som kjæledegger, mannskapet liker pleie dem, sier Massa til NASAs nettside.

Frø føres inn i puter

VEGGIE har en metallramme ytterst med brytere for lyd og lys. Til rammen er det festet en gjenomsiktig belg, som kan justeres etter som plantene vokser.

Jord og gjødsel er plassert i små spesiallagde puter inni belgen, og under disse er matter som røttene skal feste seg til.

Grønnsaksfrøene kan føres inn i putene både for avreise fra jorden, og av astronautene selv på ISS.

Romkapselen Dragon ankommer Den internasjonale romstasjonen 10.oktober 2012 med første ordinære forsyning. i 2013 skal VEGGIE sendes i en tilsvarende kapsel. (Foto: NASA)

Vanning skal skje fra et eget lite system med små beholdere under putene og rotmattene.

Fotosyntesen

Blå, røde og grønne lysdioder (LED) gir fra seg tilstrekkelig med lys for at vekstene skal gro.

- Faktisk trengs bare rød og blå LED for å få til en god fotosyntese, men med muligheten til å slå på den grønne vil det samlede lyset bli hvitt, og vi får planter som ser grønne ut i stedet for lilla, forklarer Massa.

Men før mannskapet på ISS gis noen som helst sjanse til å smake på egendyrkede grønnsaker, skal de første vekstene sendes i retur jorden for analyse.

Dette gjøres ifølge NASA for å sikre seg mot bakterier og andre mikroorganismer som eventuelt kan på virke mannskapet negativt.

Trenger 115 watt

VEGGIE er ikke den første plantevekst-enheten på romstasjonen.

Fra før har man blant annet veksthuset Lada og Advanced Biological Research System, små kamre som kan brukes til dyrking av planter, mikroorganismer og dessuten små insekter og edderkoppdyr.

Grønt knask som er blitt testet i VEGGIE før avreise til den internasjonale romstasjonen neste år inkluderer forskjellige typer grønne salater, reddiker og erter. (Foto: NASA)

VEGGIE-systemet trenger for øvrig bare 115 watt for å virke, mindre enn halvparten av det som kreves til en stasjonær datamaskin med skjerm.

Det er utformet av selskapet ORBITEC med tanke på eksperimenter der vekster trenger lite pleie for å vokse.

NASA: International Space Station