Månen Io sett av sonden Galileo i 1999. De gule fargene henger sammen med store mengder svovel. Den store, mørke flekken nær midten er restene av et digert vulkanutbrudd som skjedde i 1997.

Vulkanene på Jupiters måne Io kan ha utbrudd som varer i månedsvis

I måned etter måned har vulkaner på Io spydd ut lava.

Io er en av de mest interessante månene i solystemet. Den er en av de fire største månene som går i bane rundt kjempeplaneten Jupiter.

Den er ørlitegranne større enn vår egen måne, men det er få andre likheter. Io kan beskrives som et vulkansk helvete.

Flere hundre vulkaner

Det er flere hundre aktive vulkaner på Io som spyr ut lava og gasser. Atmosfæren er svært tynn og består stort sett av giftige gasser som svoveldioksid.

Noen utbrudd er voldsomme og strekker seg flere hundre kilometer opp i atmosfæren, ifølge denne studien i tidsskriftet Icarus. Io er også stedet med flest aktive vulkaner i solsystemet, ifølge New York Times.

Og nå har organisasjonen Planetary Science Institute sluppet nye målinger av vulkanene på Io.

Forskeren Jeff Morgenthaler ved PSI har satt opp et eget, lite observatorium som undersøker gasser som kommer fra vulkanmånen Io. Her kan du se hvordan observatoriet hans ser ut.

Bilde av Io sett av sonden Junos infrarøde instrument. De lyse flekkene er ekstremt varme, noe som kan bety at det er vulkansk aktivitet.

Vulkansk smultring

Bildene viser en sky av vulkansk gass som siver ut av Io. Forskerne har fulgt med på den vulkanske aktiviteten på Io siden 2017 med det lille observatoriet, men de har ikke sett noe lignende som høsten 2022, ifølge nettsiden deres.

De kaller observatoriet for Io Input/Output observatory (IoIO). Dette er et svært enkelt observatorium som kan bygges ved hjelp av deler fra kamera- og teleskopbutikker, ifølge Morgenthaler.

Bildet viser store mengder gass som stammer fra Io. Lyset fra Jupiter er blokkert i midten, noe som gjør det mulig å avbilde gasser rundt kjempeplaneten.

De har målt et vulkanutbrudd som pågikk mellom september og desember 2022. Store mengder svovel- og natriumgass siver ut i rommet rundt Io.

Gassen danner en smultring som ligger rundt hele Jupiter, siden Io slipper ut gass mens den går i bane rundt kjempeplaneten. Denne gasskyen kalles Io plasma torus, ifølge Space.com.

Gassen ordner seg rundt Jupiter på denne måten på grunn av planetens ekstremt kraftige magnetfelt.

Hubble-teleskopet tar bilde av kraftige nordlys på Jupiters nordpol. Nordlysene oppstår blant annet på grunn av Jupters kraftige magnetfelt.

Forskeren Jeff Morgenthaler mener at dette utbruddet er en gyllen mulighet for NASA-sonden Juno. Den er midt i arbeidet med å skulle gjøre en såkalt flyby av ismånen Europa. Flyby er en manøver hvor romsondens bane tar den i nærheten av noe annet, ofte for å kunne gjøre nærmere undersøkelser.

Men banen tar den med gjennom gassen fra utbruddet. Forskeren Jeff Morgenthaler mener Juno kan undersøke sammensetningen av gassen fra dette utbruddet og se om det skiller seg fra andre utbrudd fra den vulkanske planeten.

Her kan du se Junos fantastiske bilder av kjemepeplaneten Jupiter.