Nye bilder av Mars-måne

Ferske bilder gir ny kunnskap om Phobos, den ene av de to månene til planeten Mars. Detaljer ned til sju meter kan granskes.

Mars-månen Phobos. Bildet er tatt av Mars Reconnaissance Orbiter i 2008. (Foto: (Bilde: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona))

Det er NASA-romsonden Mars Reconnaissance Orbiter som har sørget for bildene.

Romfartøyet har et avansert kamerasystem (HiRISE), som kan ta svært høyoppløselige bilder.

Phobos er den ene av de to, små månene som går i bane rundt Mars.

Ved hjelp av en vanlig 3D-brille, er det også mulig å se Phobos i tre dimensjoner.

Ti minutters mellomrom

Mars Reconnaissance Orbiter farer rundt Mars i en fast bane, med en hastighet på nesten fem tusen kilometer i timen.

Den 23. mars ble det høyoppløselige kameraet rettet mot Phobos, som bare er 22 kilometer i diameter.

De to bildene ble tatt med ti minutters mellomrom, og på det nærmeste var Phobos 5800 kilometer unna.

Likevel kan detaljer helt ned til sju meter granskes på bildene.

Nesten smadret

Forskerne var særlig interessert i å finne ut mer om Stickney-krateret, som kan sees som en dyp grop på den ene enden av den avlange måne.

Krateret er ni kilometer i diameter, og stammer fra en nedslag som trolig var nær ved smadre hele Phobos.

Ved å kombinere blå, røde og infrarøde filtre på kameraet, har forskerne funnet interessante detaljer.

Mindre stråling

På fargebildene kan man tydelig se at området rundt krateret er blåaktig i farge, og dermed skiller seg fra resten av månen.

Fargeforskyvningen kan tyde på at krateret oppstod på et senere tidspunkt i månens historie, og at materialene i krateret dermed har blitt eksponert for rommet i kortere tid, i følge NASA.

Både på Stickney-krateret og andre kratere på månen, er det mulig å se tydelige tegn på ras i de steile kraterveggene.

Ikke første gang

Faktsik har en annen romsonde (Mars Global Surveyor) tidligere tatt bilder av Phobos med enda høyere oppløsning.

Men i følge NASA er de nye bildene av høyere kvalitet, noe som kan hjelpe forskerne med å finne ut mer om månes opprinnelse og utvikling.

Den andre Mars-månen, Deimos, er bare 12 kilometer i diameter, og dermed enda mindre enn Phebos.

Forskerne tror at begge månene er asteroider fra asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter, og en gang i solsystemets historie ble fanget av gravitasjonen til Mars.

Tredimensjonalt

Fordi de to bildene ble tatt med en viss vinkelforskjell, kan de kombineres for å skape en tredimensjonal effekt.

Ved å bruke en vanlig 3D-brille med et rødt og et blått filter, er det mulig å gå inn på NASA sine hjemmesider, og få et unikt inntrykk av Phobos.

NASA:  Pressemelding