Den enda mindre planeten

Bare 7,5 ganger så stor som jorda, bare 15 lysår borte og laget av stein. Av 155 kjente exoplaneter, er den som nå er oppdaget rundt stjernen Gliese 876 den som likner mest på vår egen jord.
16.6 2005 05:00

I august i fjor kunne forskning.no fortelle at et team europeiske forskere hadde funnet en relativt liten og hard planet - i et solsystem langt, langt borte.

Dette var den første såkalte exoplaneten som på noe vis liknet jorda. Alle tidligere kjente exoplaneter hadde vært antatt ubeboelige gasskjemper.

Dette funnet øker sjansene for at det finnes liv andre steder enn akkurat her hos oss, skrev vi den gang.

Amerikanerne slår tilbake

Vi siterte også en sveitsisk forsker: “Dette er en oppdagelse som bringer oss europeere opp i teten i det pågående kappløpet om å finne stadig nye exoplaneter”, hvorpå vi tilføyde: “Hvor lenge det er til amerikanerne slår tilbake, vil han ikke spekulere over.”

Nå har amerikanerne gjort nettopp det, og mens europeernes exoplanet var 14 ganger større enn Jorda, er deres enda mer sensasjonelt lik i størrelse.

Det eneste problemet, med hensyn til spekulasjoner om ekstraterrestrielt liv og den slags, er at den befinner seg farlig nær stjernen sin.

For fort i svingene

Bare tre millioner kilometers avstand til en rød dverg, tilsier overflatetemperaturer i området 200 til 400 grader celsius, sier forskerne bak funnet.

Den korte avstanden fører også til ekstrem rask omdreining: Mens jorda bruker et år på å sirkle rundt sola, bruker nyoppdagelsen 1,94 dager. Det går litt fort i svingene, for å si det slik.