Slakter samekunnskap

– Kunnskapsnivået om vårt norske urfolk, samene, er begredelig. I over 100 år har Norge systematisk prøvd å utrydde samisk kultur, sier menneskerettighetsforsker Hadi Lile. 

Publisert

Om prosjektet

Les Hadi Liles egen prosjektbeskrivelse.

Les Hadi Liles ppt-presentasjon i forbindelse med midveisevalueringen.

– I utgangspunktet stiller FNs Barnekonvensjon respekt og forståelse for urfolk opp som mål for utdanningen.

– Det sentrale mål er å bekjempe fordommer og rasisme i eget samfunn.

– Realiteten er at kunnskapsnivået om vårt norske urfolk, samene, er begredelig.

Det sier stipendiat Hadi Lile ved Norsk senter for menneskerettigheter (SMR).

Hva lærer barn og unge?

Lile har nylig gjennomført en såkalt “midtveisevaluering”, der han presenterte sitt eget prosjekt og arbeidet med dette så langt.

Prosjektets fokus er å utforske hva norske barn og unge generelt lærer om samisk kultur og historie, og om Norge oppfyller sine forpliktelser i henhold til barnekonvensjonen.

Hadi Lile.
Hadi Lile.

– I tillegg til å foreta en snever undersøkelse av kunnskapsnivået blant norske lærere og elever om samisk kultur og historie har prosjektet også et annet, og større perspektiv, sier Lile.

Fungerer FN-konvensjonen?

– Jeg ønsker å se om FN-konvensjonen fungerer i praksis, og om den virker. En overveldende del av menneskerettighetsforskningen foregår på et teknisk-juridisk og/eller filosfisk plan.

– Den eneste indikatoren på hvordan konvensjonene fungerer er jo rettsvesenet, og mange forhold når aldri så langt.

– Gjennom en systematisk registrering av kunnskap og praksis i norsk skole ønsker jeg å bidra til at bildet utdypes og nyanseres, sier Hadi Lile.