«Roaming»-kostnadene ved å benytte seg av mobildata blir lavere over hele Europa. Dette gjør at det blir lettere å planlegge ferien underveis.  (Foto: NadyaEugene / Shutterstock / NTB scanpix)
«Roaming»-kostnadene ved å benytte seg av mobildata blir lavere over hele Europa. Dette gjør at det blir lettere å planlegge ferien underveis. (Foto: NadyaEugene / Shutterstock / NTB scanpix)

Smarte IT-systemer gjør norgesferien bedre

Med nye, avanserte apper er ferieopplevelsene bare et tastetrykk unna. For små reiselivsbedrifter gir bruk av IT store muligheter.

Publisert

Nettsteder og apper som Visit Norway og TripAdvisor har gjort norgesferien enklere for teknologivante nordmenn.

Nordmenn ligger i front på å bruke IT og mobilteknologi. Nå ser vi at nye apper og IT-systemer gjør det enda enklere å planlegge ferie i Norge.

– Når de såkalte roaming-kostnadene for mobildata blir lavere over hele Europa, åpner det seg nye muligheter. Nå kan turister også fra utlandet i større grad planlegge reisen underveis, sier Knut Fossgard. Han er forsker i naturbasert reiseliv ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Viktig for småbedrifter

Knut Fossgård forsker på naturbasert reiseliv ved NMBU. (Foto: NMBU)
Knut Fossgård forsker på naturbasert reiseliv ved NMBU. (Foto: NMBU)

Han forsker på naturbasert reiseliv, blant annet gjennom BIOTOUR-prosjektet, hvor han ser på hvordan bruk av IT kan gi nye muligheter.

For de mange små reiselivsbedriftene rundt om i landet gir bruk av IT store muligheter.

– Flere bedrifter får nå på plass systemer og lager gode, fleksible pakker for turistene. De digitale løsningene gjør det enklere å samordne de ressursene som finnes lokalt. Dermed kan selv små steder tilby et bredt spekter av opplevelser og innfri turistenes individuelle ønsker og behov, sier Fossgard.

Langsiktig utviklingsarbeid gir resultater

Fergeselskapet Color Line og reiselivsaktøren xxloften er eksempler på store og mindre bedrifter som gjennom år har jobbet iherdig med å utvikle mer brukervennlig bookingsystemer, mens selskapet Outtt.com har samlet kunnskap om lokale steder og friluftsopplevelser «du ikke visste eksisterte».

Samtlige aktører forteller at de har jobbet lenge med å utvikle gode, digitale løsninger. 

Mer enn bare ei ferge

Color Line har allerede testet ut erfaringen med å kunne booke reise, overnatting og kultur- og naturbaserte opplevelser i samme bookingsystem. I 2014 inngikk de et samarbeid med Thon Hotels for å friste flere utenlandske turister til Norge.

– Samarbeidet har ført til langt flere bestillinger, også i midtuke og i lavsesong. Nå jobber vi videre med å forbedre bookingsiden, slik at kundene våre kan finne alt på ett sted. I tillegg til fergeturen med oss vil de da også kunne booke det de vil oppleve i Norge, forteller IT-direktør i Color Line, Marianne Gade Gørbitz.

Mer kunnskap om turistene

– At en storaktør som Color Line ønsker å inngå samarbeid lokalt og tilby sine kunder muligheten for selv å planlegge opplevelsene, er tidsriktig. Svært mange turister ønsker å utforske mulighetene på egen hånd, sier daglig leder i Outtt AS, Erlend Eggen.

Derfor har han og medarbeidere samlet informasjon om aktiviteter i et område. Via nettside og app kan de besøkende finne informasjon om alt fra badeplasser og dykking til fisketurer, kulturminner, mat, overnatting og vandring. På ett år er appen deres blitt lastet ned over 30 000 ganger. Antallet brukere både på web og app øker raskt.

– Turister og reisende får et verktøy som gjør at de kan planlegge egne ferieopplevelser i detalj og finne fram når reisen er i gang. Brukerdataene som genereres, gir viktig informasjon om hva turistene ønsker seg og gjør. Denne informasjonen tror vi kan være nyttig for norsk reiselivsnæring når de skal analysere utviklingen og gjøre gode strategiske beslutninger i framtiden, sier Eggen. 

Globale ambisjoner

Per i dag dekker selskapet opplevelser i store deler av landet.

– Vi er til stede der de prioriterer å vise fram de gode natur- og friluftsopplevelsene som finnes i området. Det er områder som satser og vet at innhold er det som teller. God innholdsproduksjon avler trafikk. Målet vårt er ikke å vokse raskest mulig, men å levere informasjon om gode opplevelser i en tjeneste som fungerer. Fornøyde brukere er alfa og omega for både oss og alle våre samarbeidspartnere, sier Eggen.

På ønskelisten her hjemme står gode innholdsprodusenter som kan dekke deler av blant annet Agder og Rogaland. Ambisjonsnivået stanser imidlertid ikke ved riksgrensen.

– Nei, det langsiktige målet vårt er å lage en global plattform, der opplevelser knyttet til friluft og natur står i sentrum.

Fra Post-it-lapper til kontroll

I 2010 tok xxlofoten hånd om 3000 gjester. I år vil tallet trolig passere 10 000, og det uten at administrasjonen deres har økt.

– Vi så at hvis vi skulle klare å ekspandere og samtidig tilby god kvalitet, så nyttet det ikke med Excel-ark og gule Post-it-lapper når folk booket tur eller det kom viktige beskjeder. Derfor utviklet et ressursstyringsprogram som gir god kontroll og oversikt i alle ledd, sier administrator og partner i xxlofoten, Kenneth Greger-Pettersen.

De nyutviklede løsningene har gjort det langt enklere for små bedrifter som tilbyr for eksempel gårdsovernatting eller fiskemuligheter å samarbeide og koordinere tjenestene sine. Blir føreren av fiskebåten som skal ta den kinesiske familien ut på turen de bestilte ti måneder tidligere syk, så sikrer det digitale verktøyet at alle får beskjed og at det raskt kan hentes inn en erstatter.

Utnytte kapasitet

– I tillegg til bedre kontroll sørger systemet for at det er mulig å booke reise når som helst på døgnet. Gjesten kan da umiddelbart få svar om hvilke tilbud som er tilgjengelig. Dette gjør at vi i langt større grad enn tidligere klarer å utnytte kapasiteten til de ansatte, sier Greger-Pettersen.

Det er nemlig ikke lenger slik at turistene strømmer til Lofoten kun i de korte, lyse sommermånedene.

– Vi begynner å få napp i det internasjonale markedet fra folk som har ferie når vi har mørketid. I utgangspunktet tror jeg ikke at det finnes noe tak for hvor mange turister vi kan ta imot. Vi kunne fint ha håndtert tre ganger så mange turister som i dag, spredt på sesong og ulike aktiviteter, sier Greger-Pettersen.

Skjer det, kan det som i dag er ei attåtnæring for småaktører tilknyttet xxlofoten bli hovedinntektskilden. 

– For at det skal skje, må slike som oss kunne skaffe kundene. Da er gode administrative systemer som sikrer forutsigbarhet, samarbeid og kvalitet et must.

Mer «smartferie» og samordning

Fossgard tror individuell skreddersøm av turistreiser i økende grad vil prege reiselivsnæringen, der nye apper som samler aktiviteter, overnatting og transport gir turistene stor fleksibilitet når de legger opp reisen.

– Smarttelefonene har gitt oss mulighet til å finne informasjon umiddelbart og vi forventer å kunne gjøre ting uten å måtte planlegge lang tid i forveien.

For bransjen tror NMBU-forskeren på enda mer samordning.

– Naturbaserte reiselivsbedrifter er små ofte med svært begrensede ressurser og liten synlighet i markedet. For mange av småbedriftene kan det være en god løsning å knytte seg til større aktører og nettverk. Tilgang til større markeder med aktivitet også i skulder- og lavsesong, vil bedre mulighetene for stabil helårsdrift.