Annonse

Partilederne trapper opp i sosiale medier

Partilederne er blitt flinkere til å snakke med velgerne i sosiale medier. De engasjerer seg oftere i dialog.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Best i partilederklassen: Høyreleder Erna Solberg. (Foto: Høyre)

Rankingen

Her er rankinglisten over partilederne i sosiale medier:

  1. Erna Solberg (Høyre)
  2. Audun Lysbakken (SV)
  3. Trine Skei Grande (Venstre)
  4. Jens Stoltenberg (Arbeiderpartiet)
  5. Hanna Marcussen (Miljøpartiet De Grønne)
  6. Knut Arild Hareide (Kristelig Folkeparti)
  7. Liv Signe Navarsete (Senterpartiet)
  8. Bjørnar Moxnes (Rødt)
  9. Siv Jensen (Fremskrittspartiet)

Hver femte nordmann i alderen 15-24 år følger en eller flere toppolitikere på nettsamfunnet Facebook.

Det er ikke bare ungdommen som er aktive i ulike former for sosiale medier. Bruken øker i alle aldersgrupper.

Derfor er det ikke så rart at partilederne i våre politiske partier trapper opp bruken av sosiale medier i sin kommunikasjon med velgerne.

– Sosiale medier vil spille en viktigere rolle ved høstens stortingsvalg enn ved tidligere valg, spår førstelektor Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI.

Staude har sammen med statsviter Svein Tore Marthinsen gjennomført en kvalitativ analyse av hvordan ni partiledere har brukt sosiale medier i perioden fra 1. mars til 10. juli 2013.

De har tatt for seg fire av de mest utbredte tjenestene: Nettsamfunnet Facebook, mikrobloggtjenesten Twitter, blogg og billeddelingstjenesten Instagram.

Staude og Marthinsen gjennomførte en tilsvarende analyse høsten 2011, og kan dermed også se om politikerne har blitt flinkere til å kommunisere med velgerne i sosiale medier.

Tre kriterier

Forskerne har tatt utgangspunkt i tre hovedkriterier når de vurderer partitoppenes bruk av sosiale medier:

  • Personlig:
    Få fram ulike sider ved partilederen og det mennesket den er. Formidle tanker og hendelser på en personlig måte gjennom tekst, film og bilder.
     
  • Samtale:
    Invitere, lytte og delta. Skape gode dialoger med engasjerte mennesker som bruker av sin tid på partilederen.
     
  • Verdi:
    Tilføre følgerne noe av verdi, noe som de ikke får andre steder. Samtidig åpne opp for å bli tilført noe av velgerne, de som følger partilederen.

Partilederne har blitt flinkere til å kommunisere med velgerne i sosiale medier i løpet av de siste to årene, konkluderer Staude og Marthinsen.

Ifølge forskerne går partilederne oftere i dialog, de inviterer til dialog og involverer seg noe mer i dialogen. De er også blitt bedre på å ta i bruk visuelle virkemidler, - bilder og til dels videoer. Dette er blitt en viktigere del av kommunikasjonen.

Selv om utviklingen er positiv, er det fortsatt et stort forbedringspotensial, understreker Staude og Marthinsen. De har også merket seg at med et par unntak, har partilederne nedprioritert bruk av blogg til fordel for andre former for sosiale medier.

Erna er blitt stjerna

Partilederne får ikke utdelt noen karakterbok, men må finne seg i å bli rangert etter hvor flinke de er til å tilfredsstille kriteriene som er brukt i undersøkelsen.

Partileder Erna Solberg i Høyre viser en markant fremgang, og er blitt flinkere til å kommunisere både på Facebook, Twitter og på en blogg hun oppdaterer jevnlig.

– Fra å virke ukonfortabel i det nye medielandskapet, byr Erna Solberg mer på seg selv. Hun er mer tilstede og deltar mer i dialogen, konkluderer forskerne.

Erna Solberg kan innkassere en førsteplass blant partilederne ved inngangen til valgkampen foran stortingsvalget 2013, foran Audun Lysbakken i SV og Venstres Trine Skei Grande.

Solberg kan imidlertid bli flinkere til å ta i bruke visuelle virkemidler i sin kommunikasjon - både bilder og videoglimt. Ingen grunn for Høyre-lederen til å hvile på laurbærene.

Nederst på listen finner vi Fremskrittspartiets Siv Jensen, som har valgt å prioritere tilstedeværelse på Facebook. Hun bruker nesten ikke Twitter, hun blogger ikke, og har heller ikke brukt Instagram-kontoen siden i fjor.

Jensen kan også bli flinkere til å engasjere seg i kommentarfeltet på Facebook-siden, anbefaler Staude og Marthinsen.

Referanse:

Staude og Marthinsen (2013): Partiledere i sosiale medier 2.0. Analyse offentliggjort 15. juli 2013 på fagbloggen “Sosial kommunikasjon”.

Powered by Labrador CMS