Forskningens kunst

Hva skjer når forskere tar med seg en kunstner på ekspedisjon? – Jeg oppdaget at forskere og kunstnere har veldig mye felles, forteller bildekunstner Ørnulf Opdahl.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Opdahl var med da havforskningsekspedisjonen Mar-Eco sommeren 2004 dro til Den midtatlantiske rygg på havbunnen mellom Island og Azorene.

Ekspedisjonen ble en forskningsmessig suksess, blant annet fordi forskerne kom tilbake med et vell av ny kunnskap om livet i verdenshavets til da ukjente fjellheim.

Ekspedisjonen fikk også Norges forskningsråds formidlingspris i 2004 og EUs Descartes-pris for formidling i 2007.

Mar-Eco hadde et NRK-team om bord på deler av toktet, i tillegg til egen fotograf og altså, bildekunstneren Ørnulf Opdahl. 

Opdahls maleri fra MarEco-toktet. (Foto: Sidsel Flock Bachmann, Forskningsdagene)
Opdahls maleri fra MarEco-toktet. (Foto: Sidsel Flock Bachmann, Forskningsdagene)

Forskerne er strålende fornøyd med resultatet av samarbeidet med Ørnulf Opdahl.

– Det var helt enormt for meg også. Det var et privilegium å få være med på denne ekspedisjonen i en måned og møte dette fantastiske teamet av forskere, som alle hadde den ypperste kunnskap på sine områder og kunne dele den med meg.

– Jeg oppdaget fort at vi hadde veldig mye til felles. Forskeren – og kunstneren – må begge ha en kreativ tankeevne og være i stand til å utvikle nye tanker og modeller, forteller Opdahl.

Ekspedisjonen ble ledet av professor Odd Aksel Bergstad ved Havforskningsinstituttet, som gjenopplivet en gammel tradisjon da han inviterte Opdahl til å være med.

Vanligere før

Før fotografiets tid var det nemlig helt vanlig å ha med kunstnere på vitenskapelige ekspedisjoner, for å forevige de vitenskapelige funnene.

Havforskeren G.O. Sars’ nibindsverk The Crustacea of Norway fra 1895 er feks gjennomillustrert av de nydeligste og mest presise tegninger.

Opdahl var uvanlig velkvalifisert for denne oppgaven, for havet og kystlandskapene har preget kunsten hans hele livet.

 – Det som slo meg aller mest, var den enorme diversiteten og kreativiteten som naturen har utviklet for å gjøre det mulig å overleve under de mest ekstreme forhold. Der nede på bunnen av Atlanterhavet handler det om å spise eller bli spist, sier Opdahl.

Ørnulf Opdahls tegninger fra Mar-Eco-ekspedisjonen er utgitt i en egen bok, og et utvalg av dem kan beskues på Jærmuseets Vitensenter i Sandnes under Forskningsdagene.

Lenker:

Havforskningsinstituttet

Forskningsdagene

DYPERE ENN LYSET - dyphavsutstilling på Bergen Museum

Powered by Labrador CMS