Rekordgammel bæsj gir svar

Neandertalerne spiste også planter, viser analyser av 50 000 år gamle etterlatenskaper.

Neandertalere fra en utstilling i Neandertalmuseet i Krapina i Kroatia. (Illustrasjonsfoto: Reuters)

For titusenvis av år siden satte en neandertaler seg på huk et sted ved El Salt i Spania, og lot det stå til. Lite visste vedkommende om at resultatet skulle bli studert av en annen menneskeart, 50 000 år senere.

Men nå har altså spanske og amerikanske forskere tatt for seg avføringsprøver fra det forhistoriske bostedet, for å finne ut hva den utdødde mennesketypen faktisk spiste.

Diskusjonene har nemlig gått høyt.

Kjøttetere

Noen forskere mener at neandertalerne nærmest utelukkende livnærte seg av kjøtt, og at nettopp denne begrensede dietten gjorde dem mindre tilpasningsdyktige i krisetider.

Det finnes også en del tegn på et det gikk med en steik eller to i neandertalernes leir. Blant bevisene troner en dunge dyrebein, som antyder at denne mennesketypen jaktet og spiste store, planteetende byttedyr.

Men var det alt? Siden plantemateriale lett råtner opp i tidas løp, er det ikke så godt å si om vegetarkost også var en del av neandertalernes hverdagsdiett.

Det finnes imidlertid visse indikasjoner. I tannsteinen på gamle kranier er det for eksempel funnet spor av planter.

Og så er det denne bæsjen, da.

Også planter på menyen

Ainara Sistiaga fra MIT og kollegaene hennes har nå analysert innholdet av verdens hittil eldste kjente fossile menneskelort, og dermed skaffet et direkte bevis for hva neandertalene ved El Salt spiste.

Her ser du utgravningsstedet ved El Salt, der den gamle bæsjen ble funnet. (Foto: Ainara Sistiaga)

Forskerne konsentrerte jakta om to typer stoffer som må stamme fra fordøyelsen av henholdsvis kjøtt og planter. Og resultatene viste at begge fantes i den gamle bæsjen, men ikke i prøver fra bakken omkring.

Ut ifra dette materialet ser det ut til at disse neandertalerne spiste mest kjøtt, men at de også må ha hatt et betydelig innslag av grønnsaker på menyen.

Nå håper forskerne at flere prøver av gammel møkk skal vise om slik blandet kost også var vanlig andre steder. Flere prøver vil også kunne avsløre om fortidsmenneskene bare spiste grønnsaker en gang imellom, eller om det var en fast del av middagen.

A. Sistiaga, C. Mallol, B. Galván, R. E. Summons, The Neanderthal Meal: A New Perspective Using Faecal Biomarkers, PLoS ONE, vol 9, nr 6, juni 2014.