Forskere tror hetebølge drepte dinosaurene

De siste dinosaurene døde i en voldsom hetebølge som fulgte etter en langvarig global vinter. De ekstreme klimatiske forholdene oppsto etter at et legeme fra verdensrommet traff jorda, mener forskere.

Teorien om at dinosaurene døde ut som følge av en kollisjon mellom jorda og en asteroide eller en komet, er ikke ny. Den er imidlertid omdiskutert, og enkelte vitenskapsfolk tror heller de strøk med som følge av en serie gigantiske vulkanutbrudd i Asia.

Vitenskapsfolk ved universitetet i Sheffield i England har gransket fossile avtrykk av blad, og funnet ut at enorme mengder såkalte drivhusgasser ble pumpet ut i atmosfæren for 65 millioner år siden. Sannsynligvis ble gassene frigjort under en voldsom kollisjon.

Vitenskapsfolkenes analyser tyder på at innholdet av karbondioksid i atmosfæren ble femdoblet. Den mest sannsynlige årsaken til dette er at mellom 6 500 og 13 000 milliarder tonn kull fordampet i løpet av et øyeblikk, noe som bare kan ha skjedd i en slik kollisjon.

Geologer har oppdaget et nå tildekket krater med en diameter på 100 kilometer utenfor Yucatan-halvøya i det sørøstlige Mexico. Dette krateret oppsto trolig da jorda ble truffet av en gigantisk stein eller isklump fra verdensrommet.