Eldgammel vever?

Når ble egentlig den aller første edderkopptråden spunnet? Amerikanske forskere har funnet et fossil som kan sette datoen for det første spindelvevet til år 300 000 000. Før Kristus, så klart.

55 millioner år før de første dinosaurene dundret rundt på kloden, krøp små edderkoppdyr rundt i ursumpene. Ett av dem, en trigonotarbid, ramlet oppi en innsjø og sank ned til det oksygenfrie mudderet på bunnen.

Der nede ble både edderkoppdyret og andre uheldige skapninger begravd, og med tiden klistret inn i et ganske fint album av godt bevarte fossiler. 300 millioner år etter sin død, skulle avtrykket etter det lille rovdyret avsløre det som kan være noen av de første spinnvortene på planeten.

Humper langs beina

Da Cary R. Easterday fra Ohio State University studerte fossilet under et elektronmikroskop, oppdaget han nemlig en hel rad med små humper langs de bakerste beina. Disse ligner til forveksling på de små organene som noen av dagens edderkopper bruker til å lage silke. De sitter til og med omtrent på det samme området av kroppen.

"(Foto: Cary R. Easterday, Ohio State University)"

- Hvis trigonotarbiden virkelig spant edderkoppsilke, hadde den i hvert fall de riktige strukturene på de rette stedene for å klare det, sier Easterday.

Men det er jo også mulig at de små vortene hadde andre oppgaver.

Edderkoppdyret kan ha brukt dem for å holde skallet rent, eller de kan ha vært en slags værhår, spekulerer forskerne. Det ble også funnet lignende humper andre steder på avtrykket.

Godt bevart

Det finnes ikke trigonotarbider i dag. Hvis humpene viser seg å være spinnvorter, er dette antageligvis første gang noen har vist at en utdødd dyregruppe lagde silketråder. I tillegg tyder det på at trigonotarbidene og dagens edderkopper var mye nærmere beslektet enn paleontologene hadde trodd.

Og uansett hva utstikkerne har vært, er funnet av det lille edderkoppdyret ganske spesielt. Både insekter og edderkoppdyr er ganske skjøre, og blir lett ødelagt når de dør. Som oftest er det bare avbrekte deler av de små kroppene som er blitt til fossiler.

Men i 1979 oppdaget en amerikansk geolog et område i Ohio hvor de eldgamle krypene var forbausende godt bevarte. For litt siden så verdens største kakerlakkfossil dagens lys, og det er altså her den lille trigonotarbiden har ligget, i alle disse årene.

Forskningen ble lagt fram ved det årlige møtet i Geological Society of America.