Flere kvinner i forskningen

Det er ennå langt fram til målet om likestilling mellom kvinner og menn i akademia, i følge en fersk rapport fra Norges forskningsråd. Samtidig viser de siste 20 års utvikling mange positive trekk.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Fortsatt et stykke igjen før det er likestilling i akademia."

Norges forskningsråd har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) utredet kvinners stilling i forskning. I utredningen fremmes tiltak for økt likestilling mellom kvinner og menn i forsknings- og utdanningssystemet, med særlig vekt på universitets- og høgskolesektoren (UoH).

Kvinneandelen blant høyere grads kandidater (hovedfagsnivå) ligger nå på over 50 % ved universitetene med unntak av NTNU (34,3 %). Flere kvinner tar doktorgraden og flere kvinnelige forskere har faste vitenskapelige stillinger. I enkelte fag innen samfunnsvitenskapene og humaniora utgjør kvinneandelen blant stipendiatene godt og vel halvparten. I UoH-sektoren totalt har det vært en økning i andelen kvinnelige forskere på 20 % fra 1977 til 1999.

På tross av de positive utviklingstrekkene nevnt ovenfor ser vi at kvinner fremdeles er svakt representert i en rekke fagområder og disipliner, og det er få kvinner i vitenskapelige toppstillinger. Selv om flere kvinner i dag tar høyere utdanning og går videre til doktorgradsnivå enn for 10-15 år siden, ser man kjønnssegregerte mønstre både langs en vertikal og en horisontal akse. Kvinner er svakt representert i tradisjonelt mannsdominerte realfag som matematikk, fysikk og informatikk, men også i enkelte fag innenfor humaniora og samfunnsvitenskap som filosofi, statsvitenskap og økonomi/administrasjon.

Langs den vertikale aksen tynnes kvinneandelen ut jo høyere opp i det akademiske hierarki man kommer. Skjevest kjønnsfordeling i toppsjiktet har man i fag med generelt få kvinner, ikke bare på forskernivå, men i hele utdanningskjeden. En gjennomgang av søknader til Norges forskningsråd viser at det også her er langt igjen til likestilling er oppnådd.

Forskningsrådet anbefaler at departementet iverksetter en rekke tiltak som styrker kvinners posisjon i utdanningssystemet og som fremmer en karrierevei fra en doktorgrad til en stilling på professornivå. I universitetenes rapporteringsrutiner, budsjettprosesser og ansettelsesprosedyrer bør likestilling integreres som et element i virksomheten. Særtiltak som mentorordninger og kvalifiseringsstipend bør videreutvikles.

Forskningsrådet anbefaler at det opprettes en komite som skal støtte opp om og utvikle nye tiltak for likestilling, og som skal ha en rådgivende funksjon spesielt med tanke på formidling av internasjonale erfaringer om “best practices” på feltet.

Les hele rapporten (pdf-format)

Rapportens hovedpunkter og anbefalinger

Powered by Labrador CMS