Ny skandale i Korea?

Et sørkoreansk universitet etterforsker arbeidet bak to høyprofilerte forskningsartikler som er publisert i Science og Nature Chemical Biology. De frykter en ny forskningssvindel, mens forskeren i fokus har rømt landet.

Forskeren Tae Kook Kim er ansatt ved toppuniversitetet Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) i Daejeon, skriver Science.

Kim står bak to oppsiktsvekkende artikler. Den ene handler om hvordan man kan bruke nanopartikler til å undersøke hva som skjer på det molekylære planet, inne i ei celle.

Rapporten vakte stor entusiasme blant fagfellepanelet i den prestisjetunge vitenskapsjournalen Science. Bilder av levende celler som fulgte med artikkelen ble godkjent etter å ha blitt undersøkt med et nytt analysesystem hos Science, og rapporten ble publisert i 2005.

En annen artikkel ble antatt i det velrenommerte Nature Chemical Biology i 2006. Dette arbeidet beskrev hvordan man kan stoppe aldringen i ei celle ved å forandre proteiner med den samme teknikken som ble beskrevet i artikkelen i Science.

Fikk ikke samme resultat

Kim satte opp firmaet CGK Co., Ltd. for å kommersialisere teknologien fra forskningen. Men 12. februar i år skal CGKs president ha kontaktet ledelsen ved KAIST, for å melde fra om at de ikke klarte å reprodusere resultatene fra artiklene.

Den 13. februar satte KAIST i gang en intern undersøkelse, i tråd med bestemmelser etter skandalen i 2006, der den sørkoreanske stamcelleforskeren Woo-Suk Hwang ble tatt for juks.

Nå kan det se ut som om forskningen bak de to oppsiktsvekkende artiklene til Kim ikke er som den skal, skriver Science.

- Resultatene fra våre foreløpige undersøkelser er klare nok til å overbevise oss om at de to artiklene ikke inneholder vitenskapelig sannhet, skal det sørkoreanske universitetet ha skrevet i en melding til journalen.

Dro fra landet

Kim selv skal ha vært ute av stand til å komme med notater eller originale data fra eksperimentene sine. Få dager etter at universitetsledelsen konfronterte ham med saken skal forskeren ha forlatt Sør-Korea.

Det nåværende oppholdsstedet hans er ukjent, skriver Science.

Andre medlemmer av Kims team er også blitt intervjuet. En av de ledende forskerne skal ha sendt en skriftlig erklæring hvor han innrømmer at det har vært “alvorlige vitenskapelige forsømmelser i begge artiklene”.

Komiteen som undersøker saken vil imidlertid ikke offentliggjøre noen detaljer rundt problemene med forskningen før etterforskningen er avsluttet.

- Det virker klart at artiklene har forskningsmessig feil, men etterforskerne må finne ut hvem som er ansvarlige, blant de mange forfatterne, hvorav noen også kommer fra andre institusjoner, sier Yeonsoo Seo, som er med i komiteen.

Han kan imidlertid ikke si noe om hvor lenge den formelle etterforskningen vil ta, skriver Science.

Science: South Korean Researcher Suspended Over Charges of Scientific Misconduct