Spiste som haier og hyener

Kunne du tenke deg å fortelle disse to at lunsjen blir forsinket?

"Her ser du dinosaurene Kryptops palaios og Eocarcharia dinops. Tegning: Todd Marshall/Project Exploration."

De fryktinngytende skapningene er et par av de relativt bisarre kjøtteterne som levde i sørligere strøk i Kritt-tiden, for rundt 110 millioner år siden.

Den nyoppdagede dinosaurduoen har fått navnene Kryptops palaios og Eocarcharia dinops i en vitenskapelig artikkel som publiseres denne måneden i tidsskriftet Acta Palaeontologica Polonica.

Fossilene av kjøtteterne ble oppdaget i Sahara-ørkenen i Niger, Afrika i 2000. Paleontologen Paul Sereno ved University of Chicago, USA ledet forskningstoktet.

Røsket og slafset

- Tyrannosaurus rex har blitt fast inventar i den tradjonelle oppfatningen folk har om Kritt-tiden, men folk flest er ikke klar over at ingen tyrannosaur noen gang satte sine bein på et sørlig kontinent.

- I stedet så andre utpregede kjøttetere dagens lys der, noen av dem hadde heller ingen likhetstrekk med «tyrannkongen», utover forkjærligheten for ferskt kjøtt, sier Sereno.

"Kryptops palaios. Tegning: Todd Marshall/Project Exploration."

Dinosauren i helfigur på bildet ovenfor er altså Kryptops palaios. Den blir karakterisert som en «rask, tobeint hyene» av forskerne som har gjort oppdagelsene av de nye artene:

- Spisevanene til Kryptops kan best beskrives ved at den røsket dyrekadaveret i filler, gangde og slafset i seg, opplyser paleontolog Stephen Brusatte ved University of Bristol, England.

Skarpt tyggeredskap

Kryptops var altså glupsk, ganske diger (7,5 meter) og kortsnutet - attpåtil med små hornlignende utvekster i stort sett hele ansiktet.

Den andre kjøttetende kolossen, Eocarcharia dinops, så heller ikke ut som en du inviterer i middagsselskap.

Eocarcharia har fått navnet sitt på grunn av sine knivskarpe, haiaktige tenner og utstående bryn ved øynene, som kan ha blitt brukt som et slagvåpen for å holde rivaler unna i parringen.

Til forskjell fra Kryptops, var disse tennene lagd for å drepe levende bytte uten større vanskeligheter.

"Eocarcharia dinops. Tegning: Todd Marshall/Project Exploration."

Eocarcharia og dens slektninger betydde ellers starten på fremveksten av de største kjøttetere på sørlige kontinenter, som kunne måle seg med (eller også overgå) Tyrannosaurus rex i størrelse, ifølge et presseskriv fra University of Chicago.

Mange merkelige arter

Området fossilene av Kryptops palaios og Eocarcharia dinops ble funnet i, har vist seg å være hjemmet til et bredt utvalg av merkelige arter.

Blant disse dannet nettopp Kryptops, Eocarcharia og en tredje dinosaur, Suchomimus (med en rygg som minnet om et seil), en kjøttetende trio som er karakteristisk for Kritt-tiden i Afrika.

Og sannsynligvis for andre sørlige landmasser slik de fremsto på denne tiden, ifølge presseskrivet.

"Forsker Paul Sereno sjekker ut kjeven til Eocarcharia dinops i Sahara-ørkenen. Foto: Mike Hettwer/Project Exploration."