Ny nebbete meksikansk dinosaur

Med seilaktig hodekam og en snute formet som et andenebb, nøt denne karen tilværelsen i Mexico for rundt 72 millioner år siden.

"Kunstnerisk tolkning av hvordan Velafrons coahuilensis skal ha sett ut. Tegning: Todd Marshall."

Møt Velafrons coahuilensis. Dette er en en helt ny dinosaurart påvist av forskere i en studie som nylig ble publisert i tidsskriftet Journal of Vertebrate Paleontology.

Trekk ved skjelettet og hodeskallen gjør at forskerne tror at eksemplaret de har undersøkt bare var en ungdom da døden inntraff. Likevel hadde dinosauren en lengde på i overkant av respektable 7,5 meter.

Velafrons coahuilensis hadde ikke kjøtt på menyen, så denne planteetende karen måtte nok knaske i seg ganske mye bladverk og annet grøntfôr for å nå sin fulle antatte lengde.

Den kunne bli over ti meter lang, mener teamet bak studien, ledet av vitenskapsfolk fra Utah Museum of Natural History ved universitetet i Utah.

Skjelettjakt i tørre omgivelser

Forskere som jakter på levninger etter dinosaurer kan ellers ikke regne med mye gratis drahjelp i Mexico, på grunn av et nedbørsfattig klima. Lite regn gir minimalt med erosjon, som igjen fører til at færre fossiler blir lettere synlige.

Skjelettet av Velafrons coahuilensis ble nettopp funnet i tørt ørkenterreng, så jakten er ikke umulig av den grunn. Det skjedde tidlig på 1990-tallet, i utkanten av den lille byen Rincon Colorado, drøyt fire mil vest for Saltillo, hovedstaden i delstaten Coahuila.

Likevel skulle det ta mange år før hele skjelettet, og hodeskallen, var oppe i dagen. Først i 2002 gjøv paleontologen Scott Sampson og kolleger løs på den ifølge et presseskriv «avskrekkende» oppgaven med å grave frem resten av levningene - 3,6 meter nede i bakken!

Både trykkluftsbor og skuffer var med i verktøykassen.

For 72 millioner år tilbake var for øvrig klimaet et ganske annet i dette området, nær den sørligste spissen av USA i vest. Det var langt fuktigere, og her kom saltvann inn fra havet og blandet seg med ferskvann fra elvene.

Mange av benrestene som er funnet i regionen, er dekket av fossiliserte snegler, sandskjell eller østers.

Mer kjøtt på bena

Første del av navnet til dinosauren Velafrons coahuilensis spiller i en kombinasjon av latin og spansk på nettopp den seillignende kammen på dinosaurens hode.

- Den andre delen hedrer delstaten Coahuila, hvor eksemplaret ble funnet, opplyser Rosario Gomez, leder for det lokale paleontologiprogrammet.

I Kanada og deler av USA har 120 års jakt på dinosaurskjeletter gjort sitt til at den sene Kritt-perioden er blitt det tidsrommet som har gitt forskerne best forståelse av dionsaurenes liv, ifølge et presseskriv fra University of Utah.

- Likevel har dinosaurer fra Mexico stått igjen som et mysterium, bemerker paleontolog og medforfatter Scott Sampson på studien.

Nå har de fått litt mer kjøtt også på de meksikanske dinosaurbena.