Norske ungdomsskoleelever har gjort det litt dårligere enn sist i en realfagsundersøkelse.(Foto: Gorm Kallestad, NTB)
43 prosent av niendeklassinger er på laveste nivå i naturfag
Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser Timss-undersøkelsen.
NTB.
Publisert
Nedgangen er sammenlignet med resultatene fra undersøkelsen i 2019. 43 prosent av elevene på 9. trinn ligger på laveste nivå i naturfag, og 37 prosent på laveste nivå i matematikk. Samtidig ligger Norge nå nærmere det internasjonale snittet.
– Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet, i en pressemelding.
Timss (Trends in International Mathematics and Science Study) er en internasjonal studie som måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag.
Danskene henger etter
64 land deltok i Timss 2023, som ble gjennomført våren 2023. Norge deltok med 5.301 elever på 5. trinn og 6.324 elever på 9. trinn.
På 5. trinn er Norge på nivå med svenske og finske elever i matte og på nivå med svenskene i naturfag. Danske elever henger etter i begge fag.
På 9. trinn ligger de norske elevene bak både svenske og finske elever i naturfag. Utdanningsdirektoratet peker på at norske elever har færre timer i naturfag enn svenske og finske elever. I tillegg ligger Norge bak både Sverige og Finland i matte, viser selve undersøkelsen.
Lite kjønnsforskjeller
I Sverige har elevene på ungdomstrinnet faktisk har bedret seg i matematikk, noe som overrasker, men samtidig uttrykkes det bekymring både i Sverige og Danmark over at det først og fremst er guttene som bedrer seg. I Norge er det ingen signifikante kjønnsforskjeller på ungdomstrinnet, mens på barnetrinnet er det en kjønnsforskjell i matte i favør guttene.
På topp i undersøkelsens ulike kategorier er land som Singapore, Taiwan og Sør-Korea. Norske elever oppgir i undersøkelsen at de synes skolen er et trygt sted å være, og at det er få som blir mobbet, men både elever og lærere er mindre tilfreds enn de var i 2019.
Som mange andre undersøkelser viser også Timss at elever som snakker norsk hjemme, har foreldre med høy utdanning og inntekt gjør det bedre.
Opptatt av hva som skjer i samfunnet?
Utdanning, familie, økonomi, politikk og ledelse er bare noe av det du blir oppdatert på i nyhetsbrev fra forskning.no.