Her øver romfarere seg på å bruke planetforsker-appen Electronic Field Book under kurs på Lanzarote. (Foto: ESA/A. Romeo)

App skal gjøre det lettere å utforske andre planeter

Appen kan brukes av romfarere på månen eller Mars.

De store romorganisasjonene planlegger å sende mennesker til månen, Mars og kanskje enda lenger ut i rommet.

Ute i verdensrommet blir romfarerne forskernes øyne og hender. Det romfarerne klarer å finne eller ikke finne av vitenskapelig interesse kan få stor betydning for hele romferden.

Derfor er det viktig at romfarerne blir så gode på feltarbeid og annen forskning som mulig. Men ikke alle romfarere er utdannet forskere og trenes derfor nøye på det de skal lete etter.

Blant annet læres romfarere opp i planetgeologi og hvordan de skal finne og ta prøver som kan brukes av geologer og andre forskere.

Under en romferd har romfarerne kontakt med forskere på jorda nesten hele tiden. Nå kan denne kontakten bli enda tettere og mer nøyaktig ved hjelp av en app.

Brukes på nettbrett

Appen heter Electronic Field Book og utvikles av den europeiske romorganisasjonen ESA. Appen bruker blant annet posisjonsinformasjon, datadeling, muntlig kontakt og mer i sanntid.

– Appen sitter i et vanlig nettbrett og kan brukes til å ta notater eller sjekke informasjon i felten, men også mye mer, sier Leonardo Turchi. Han er dataingeniør og har jobbet med programvaren i nesten et år.

Blant annet kan Electronic Field Book spille inn og lagre nøyaktig hvor romfarerne går. Samtidig registrerer den hvor prøver blir tatt og sammenlikner disse med andre prøver. Informasjon fra eller samtaler med forskerne på jorda blir også lagret i appen for senere bruk.

Appen integrerer dette med informasjon fra mikroskoper, 360-graders kamera, spektrometre eller andre instrumenter. Også kart, ordbok og oppslagsverk over ulike mineraler finnes i appen.

: Slik ser planetforsker-appen ut på skjermen. (Foto: ESA/L- Turchi)

Kommunikasjon på fjerne steder

Appen kombinerer ikke bare geologisk informasjon. Den er også spesiallaget for å kunne kommunisere ute i felt og på andre himmellegemer.

– Vi laget Electronic Field Book slik at den takler dårlig eller manglende kommunikasjonsnettverk på fjerne steder, sier Turchi.

Appen ble første gang testet av romfarere i forbindelse med et prosjekt på Lanzarote i Spania. Her ble utstyr som forsterket nettverkssignalene med opptil 100 meter brukt til å kommunisere med romfarere som beveget seg i en lavatunnel under bakken.

– Electronic Field Book gir også hele oversikten over alt som foregår ute i felten på en og samme tid, sier Riccardo Pozzobon, en av de andre bak appen.

Samtidig kan forskerne på rombasen eller på jorda ta over instrumentene til romfarerne i felten, snakke direkte sammen, eller dele innspilte eller skriftlige meldinger og annen informasjon.

Den britiske romfareren Tim Peake bruker virtuell virkelighet. Denne teknologien kan også brukes sammen med den nye appen. (Foto: ESA)

Kombineres med virtuell virkelighet

Fremtidens romfarere og forskerne som hjelper dem kan også komme til å bruke virtuell virkelighet. Kanskje med tredimensjonale geologiske kart, sammen med målinger og beskrivelse av prøver som allerede er tatt.

For eksempel vil Electronic Field Book kunne sende bilder tatt med 360-graders kamera til VR-brillene til en forsker på rombasen eller på jorda.

Slik kan forskeren se landskapet fra nøyaktig det samme perspektivet som romfareren og peke ut viktige steder å ta prøver eller andre elementer av interesse til romfareren i sanntid.