Verdenslansering av norsk krefttest

I disse dager er det verdenslansering av en ny, norsk test som påviser brystkreft. Det skjer i India, før Europa står for tur.

DiaGenic har sitt eget laboratorium i Oslo. (Foto: DiaGenic)

DiaGenic

• Etablert 1998
  • Første produkt på markedet: 2008
  • Kontorer og laboratorium på Helsfyr, Oslo
  • Antall ansatte: 23
  • Utvikler tester for tidlig diagnostisering av sykdom, har fokusert på brystkreft, Parkinson og Alzheimer

www.diagenic.no

Første produkt på markedet er en spesiell milepæl for et bioteknologiselskap. Mange kommer ikke engang så langt.

Det kan skyldes pengemangel, eller at teknologien ikke virker som den skal.

I disse dager har det børsnoterte bioteknologiselskapet DiaGenic nådd denne milepælen:

Deres egenutviklede brystkrefttest er nå tilgjengelig i India, og Europa er neste post på programmet. Det hele begynte med treforskning i Ås.

Stressforskning på trær

Det var på labbenken ved nåværende Norsk institutt for skog og landskap at forskerne Anders Lönneborg og Praveen Sharma forsto at forskningen på stress hos bartrær kunne overføres til andre organismer.

De to skogforskerne oppdaget at dersom et tre har et sykt område, kan man måle forandringer i genuttrykket andre steder i treet.

Dette skyldes blant annet at immunforsvaret mobiliseres. De skjønte at dette var nyttig for å diagnostisere sykdommer, og etablerte DiaGenic i 1998.

Så startet utviklingen av metoden og teknologien bak dagens nylanserte brystkrefttest.

Til tider har forskerne brukt mest krefter på å overbevise omverdenen om at dette vil virke. For mange er skrittet fra trær til mennesker helt uforståelig.

Måler endringer i blodceller

Basisen for brystkrefttesten og de andre diagnostiske testene som DiaGenic utvikler, er endringer i såkalt budbringer-RNA (mRNA) som skjer i de hvite blodcellene i kroppen når den er syk. mRNA er bindeleddet mellom DNA (genene) og proteinene.

De hvite blodcellene reflekterer mange endringer i kroppen, og ved sykdom vil ulike gener slås av og på fordi kroppen jobber med å bekjempe sykdommen.

Dette kan måles om man vet hvilke gener som vanligvis er slått av og på hos friske kvinner, og hvilke gener som er slått av og på hos kvinner med brystkreft.

Påvisningen av disse genetiske forskjellene har DiaGenic gjort i samarbeid med Radiumhospitalet og professor Anne-Lise Børresen-Dale, med støtte fra Forskningsrådets program for bioteknologi, FUGE.

– Ved å analysere en blodprøve fra en kvinne kan vi i dag si med stor nøyaktighet om hun har brystkreft eller ikke, sier administrerende direktør i DiaGenic, Erik Christensen.

Viktig for unge kvinner

Brystkrefttesten er ment som et supplement til mammografi. Om en kvinne får et positivt svar på en test, blir hun henvist videre for mammografi og biopsi, for å slå fast helt sikkert at hun har brystkreft.

Fordelen med DiaGenics test er at den fungerer bedre på yngre kvinner og i tidlige stadier av kreftsykdommer.

Dette skyldes to forhold: Yngre kvinner har tettere brystvev, og det gjør det vanskeligere å finne svulsten. Mammografi er ikke en god metode for å finne små svulster.

Å diagnostisere brystkreft så tidlig som mulig er svært viktig for å redusere spredning og øke overlevelsesmuligheten.

Nå står utvikling av test for Parkinsons og Alzheimers sykdom for tur hos DiaGenic.

Forskningsrådet: Funksjonell genomforskning (FUGE)