Denne artikkelen er produsert og finansiert av NOKUT - les mer

Finnes det andre vurderingsformer enn den klassiske skoleeksamenen?
Finnes det andre vurderingsformer enn den klassiske skoleeksamenen?

På tide å revurdere vurderingsformene i høyere utdanning?

PODCAST: Hør Arild Raaheim fra Universitetet i Bergen og Anna Steen-Utheim fra Handelshøyskolen BI dele sine beste tips til deg som revurderer vurderingsformene.

Snart er våren her og planleggingen for neste skoleår er kanskje godt i gang. Men spørsmålet er, skal du gå for den klassiske skoleeksamen denne gangen også? Eller finnes det andre vurderingsformer som kunne passet dine studenter bedre.

I forbindelse med NOKUT-konferansen 2020 (Re)vurdering ble det laget nye episoder av NOKUT-podden om vurdering.

I den første episoden lar vi oss inspirere av Arild Raaheim, professor i universitetspedagogikk fra UiB og forfatter av boka Eksamensrevolusjonen.

Podcasten tar utgangspunkt i noen av hans mange forslag til ulike vurderingsformer og diskuterer både fordeler og ulemper med disse og hva du bør tenke på i valg av vurderingsform.

Hør hele episoden med Raaheim her:

I den andre episoden får vi besøk av Anna Steen-Utheim. Hun er til daglig pedagogisk fagleder på Handelshøyskolen BI, med en rykende fersk ph.d.-grad i bagasjen.

Steen-Utheim snakker om viktigheten av vurderingskompetanse og har også noen gode råd på veien til deg som vil ha studentene bort fra uvanene, for eksempel med skippertaksmetoden.

Hør hele episoden med Steen-Utheim her:

Powered by Labrador CMS