Nett-TV: Tørrfisk slår an

Italienerne har verdsatt tørrfisken i flere hundre år. Men de siste årene har også stadig flere nordmenn latt seg begeistre over tørrfiskens unike smak. Nofima har laget en film som viser hvordan tørrfisk blir til.

Publisert
Tørrfiskens spesielle smak utvikles ved langsom tørking ute og etterlagring inne. (Foto: Frank Gregersen)
Tørrfiskens spesielle smak utvikles ved langsom tørking ute og etterlagring inne. (Foto: Frank Gregersen)

Tørrfiskens spesielle smak utvikles ved langsom tørking og etterlagring inne. Det er et produkt som modnes over tid, i likhet med for eksempel ost og skinke.

Mesteparten av norsk tørrfisk eksporteres til Italia, der den brukes i et utall matretter.

I Norge er det mest vanlig å bruke tørrfisk til lutefisk. Men de siste årene har tørrfisk, som vannes ut før tilberedning, også kommet i flere matretter på norske restauranter.

- Tørrfisk har helt klart et stort potensial i det norske markedet, og det viser også den stigende etterspørselen, sier markedsforsker Morten Heide ved Nofima.

- Tørrfisk har mange egenskaper som gjør dette til et framtidsrettet produkt; smaken er unik, produksjonsprosessen er særegen, og tørrfisk har en spennende historie som et av Norges viktigste eksportprodukt i mange hundre år.

- I tillegg er det selvfølgelig sunn mat, sier Heide.

Filmopptakene er gjort ved fiskeindustribedriften Glea AS på Røst i Lofoten.

Artikkel oppdatert 25/3/2015