Fremtidens omega-3-trender

Omega-3 skreddersydd for hvert enkelt individ er et av fremtidens senarier, spår fettforskere.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I hvilken form ønsker forbrukeren å innta omega-3 i fremtiden? (Foto: Kjell Merok)
I hvilken form ønsker forbrukeren å innta omega-3 i fremtiden? (Foto: Kjell Merok)

– Trender i samfunnet går i retning av at forbrukeren ønsker et skreddersydd opplegg for sin kropp, med hensyn til energiomsetning, helsestatus og aktivitetsnivå, sier Gjermund Vogt i Nofima.

– Det som oppfattes som sunt for meg er ikke nødvendigvis det som oppfattes som sunt for deg, supplerer kollega Astrid Nilsson.

– Vi kan i dag ved hjelp av gentester få vite om vi har anlegg for spesifikke sykdommer. Noen av disse kan forebygges gjennom maten, men selv om gentesting videreutvikles vil mange likevel ha sterke individuelle oppfatninger av hva som er sunt for seg selv, sier hun.

Funksjonell mat

Dagens forbruker vil først og fremst ha et godt liv, der god mat er viktigere enn piller og restriksjoner. Det går mot at vi spiser flere små måltider i stedet for få store, og de sunne stoffene blir en naturlig del av måltidet.

Mat beriket med helsefremmede stoffer, såkalt funksjonell mat, vil få økt interesse selv om det har tatt tid å implementere slike produkter på det norske markedet.

Vogt tror også produktspekteret vil variere mer.

– Det vil fremstå enten som veldig naturlig og ferskt, eller gå mer i retning av legemidler. Jeg tror også genmodifiserte oljer vil komme, enten vi liker det eller ikke.

– Det er derfor viktig at vi forbereder oss på at fremtiden faktisk skaper forandring, også i omega-3-markedet, sier Vogt.

Kunnskap blir suksessfaktor

– Strengere regelverk vil gjøre at det ikke er rom for de som vil markedsføre omega-3 som et mirakelprodukt som fikser alt, og som ikke er nøye med kvaliteten eller med hva de har lov å si i reklamen, sier Nilsson.

Men hun tror de likevel kommer til å få solgt sine produkter, blant annet gjennom markedsføring på Internett.

I det seriøse markedet vil produsentene dokumentere kvaliteten gjennom hele verdikjeden, og investere i forskning på helseeffekter. De må også i større grad skreddersy produktene sine mot kunden og dens behov.

– Her har den norske biomarine næringen og fiskeindustrien et stort innovasjonspotensiale. Dersom potensialet skal realiseres er det er helt nødvendig å systematisk bygge opp kunnskap, og å implementere ideene raskt i industrien, sier forskerne.

Ressursene må utnyttes bedre

Omega-3 er mye brukt i helsekostprodukter. (Foto: www.colourbox.no)
Omega-3 er mye brukt i helsekostprodukter. (Foto: www.colourbox.no)

Markedet for omega-3-oljer stiger med opptil 20 prosent hvert år.

Sjømat er den beste og sikreste kilden til lange omega-3-fettsyrer for humant konsum, men i dag produseres det ikke nok omega-3 til at hele verdens befolkning får dekket sitt behov.

Omega-3-kilder som oppdrettsfisk, oljeplanter og alger, kan utnyttes bedre, mener Vogt.

– Ufordringene blir å finne nye kilder, nye anvendelser av omega-3, og å ta bedre vare på kvaliteten som ligger i råstoffet, sier Vogt.

Powered by Labrador CMS