Nett-TV: Jørn & Bjørn – Finnes monsterdyr?

Hvor store kan dyr egentlig bli? Og hvor er dama til King Kong? Det er noen av spørsmålene som stilles i første episode av Jørn & Bjørn.

forskning.no vil i denne spalten presentere ti episoder med improvisert forskningsformidling. Det vil publiseres en ny episode hver fredag i ukene fremover.

De to samtalepartnerne er Jørn Hurum, paleontolog ved Naturhistorisk museum, og Bjørn Samset, fysiker ved CICERO senter for klimaforskning.

Jørn & Bjørn er produsert av Jonas Lange for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

- Ideen bak Jørn & Bjørn var å se hva som hender når man setter to muntre forskere med vidt forskjellige bakgrunner sammen.

- Resultatet ble over all forventning. Det mest imponerende var hvor fort de to fant kjemien, og hvor godt samtalene fløt på første forsøk, sier Lange.

Episode 1: King Kong

I første episode av Jørn & Bjørn finner vi blant annet ut hvorfor nåtidens insekter ikke vokser seg like store som for 300 millioner år siden, og hvordan en blåhval klarer å være så stor.

Hvor stort sa du vingespennet på Quetzalcoatlus northropi var, Jørn?

Tema for neste ukes episode av Jørn & Bjørn er besøkende fra rommet.