Europeiske pattedyr truet

En sjettedel av Europas pattedyrarter er utrydningstruet, ifølge en ny undersøkelse fra World Conservation Union (IUCN).

EU har satt seg et mål om å stoppe tapet av biodiversitet innen 2010, gjennom det såkalte Habitats Directive.

Det kan bli vanskelig dersom den nåværende trenden fortsetter, skriver tidsskriftet Nature.

Høy risiko

I Europa og Vest-Russland lever rundt 250 forskjellige pattedyrarter.

Av disse er hele 15 prosent klassifisert som sårbare eller verre, ifølge IUCNs kriterier.

Det betyr at de står overfor en “høy risiko for utryddelse” dersom ingenting blir gjort.

Rapporten som legger frem disse tallene heter European Mammal Assessment, og ble offentliggjort i forbindelse med den internasjonale biodiversitetsdagen på tirsdag.

Undersøkelsen er utført på oppdrag fra Europakommisjonen.

Kritisk truet

En håndfull av europeiske pattedyr er klassifisert som kritisk truet - og befinner seg altså i den mest urovekkende kategorien.

Den iberiske gaupa, eller pantergaupa er en nær slektning av den norske gaupa, og lever nå først og fremst i Sør-Spania. Det er beregnet at bare 150 individer er igjen av denne arten i dag.

"Polarreven er klassifisert som kritisk truet."

Polarreven og den europeiske minken er i lignende situasjoner.

Enda mer alvorlig synes det å være for Europas marine pattedyr. Av dem er 22 prosent klassifisert som sårbare eller verre.

I tillegg er det utilstrekkelig med data om mer enn halvparten av disse artene, så situasjonen kan være enda mer alvorlig.

Kan bli verre

Craig Hilton-Taylor, som leder IUCNs rødliste-enhet i Cambridge i Storbritannia, sier til Nature at situasjonen er enda verre andre steder i verden.

I tropiske regioner finnes det flere arter generelt, og gjennomsnittlig én av fire er offisielt truet. Årsaken er stort sett utbredt avskoging.

Antallet truede europeiske pattedyr kan komme til å øke enda mer de nærmeste årene. IUCN-undersøkelsen viser at 27 prosent av pattedyrene er i nedgang, mens bare åtte prosent øker i antall.

For 33 prosent av pattedyrene er utviklingstrenden ukjent.

Hovedårsakene er habitatsødeleggelse, avskoging, forurensning og utbredt jakt, ifølge rapporten.

- Vi kan snu trenden

Suksesshistoriene finnes imidlertid også. Steinbukken i Alpene ble nesten jaktet til utryddelse på 1800-tallet, men i dag finnes det mer enn 30 000 individer.

Den europeiske bisonen var nesten bare å finne i dyrehager i store deler av forrige århundre, men i dag spaserer rundt 1 800 individer rundt i flokker i store deler av Øst-Europa.

- Vi har fremdeles muligheten til å snu trenden, slik eksemplet med den europeiske bisonen tydelig viser, sier IUCNs generaldirektør Julia Marton-Lefévre.

Pressemelding fra IUCN: One in sic European mammals threatened with extinction shows new assessment by the World Conservation Union