Intervallfotografering kan gi flere prøverørsbarn

Hyppig fotografering av befruktede egg gjør det mulig å velge ut de mest genetisk normale. Det fører til flere graviditeter etter prøverørsbehandling.

(Illustrasjonsfoto: Istockphoto)

Med intervallfotografering tar forskerne tusenvis av bilder av befruktede egg under utvikling i laboratoriet.

Ved vanlig prøverørsbefruktning sjekkes de befruktede eggene én til to ganger daglig i mikroskop.

Intervallfotografering gir bilder som er tatt med korte mellomrom og utviklingen kan følges tettere.

Bildene gjør det mulig å velge ut embryoer med lav risiko for genetiske defekter, som så tilbakeføres til morens livmor ved prøverørsbehandling. Dermed øker sjansen for en vellykket graviditet.

I en studie fra Storbritannia som nylig ble publisert i Reproductive BioMedicine Online, ble fødselsraten ble forbedret med 56 prosent.

Begrenset overvåking i dag

Kromosomavvik er utbredt i embryoer, og det fører til enten negativt resultat i prøverørsbehandlingen, abort eller barn født med kromosomfeil.

Etter prøverørsbefruktning er det viktig å overføre et embryo som er genetisk normalt. Det maksimere sjansene for en vellykket graviditet og et levende og sunt barn.

Ved tradisjonell prøverørsbefruktning er biopsi av embryoet det eneste alternativet for å sjekke genene.

Da fjernes en eller to celler fra embryoet, som analyseres genetisk, såkalt preimplantatorisk genetisk diagnostikk, før et genetisk normalt embryo føres tilbake til livmoren.

Ny teknologi avslører cellenes oppførsel

I den britiske studien brukte forskerne intervallfotografering, også kalt time-lapse-fotografering, med et såkalt EmbryoScope under hele dyrkingsperioden. Det ga detaljerte observasjoner av hvert embryo.

Med denne nye teknologien kan utviklingen av embryoer følges i detalj etter prøverørsbefruktningen, og komplekse mønstre av celledeling og cellebevegelser kan analyseres og relateres til genetisk normale embryoer.

Cellebevegelsen og -utseendet hos genetisk normale og unormale embryoer er forskjellige. Dette fanger intervallfotograferingen opp.

Forbedret fødselsrate

I studien fikk 25 par tilbud om preimplantatorisk genetisk diagnostikk på grunn av tidligere mislykkede forsøk med prøverørsbefruktning, spontanaborter, tidligere genetisk unormale embryoer, mannens infertilitet eller høy alder hos kvinnen.

98 embryoer fra disse pasientene ble fulgt med intervallfotografering og ble sjekket om de var genetisk normale eller unormale. Resultatet var altså at fødselsraten ble forbedret med 56 prosent.

Campbell m.fl.: Modelling a risk classification of aneuploidy in human embryos using non-invasive morphokinetics, Reproductive BioMedicine Online, Volume 26, Issue 5 , Pages 477-485, May 2013, doi: 10.1016/j.rbmo.2013.02.006.