Å kombinere dybdekunnskap fra flere områder gir mer innovasjon og økt lønnsomhet. Men drømmeteamet må gi tapt for enkeltindivider med breddekunnskap, viser ny BI-studie om innovasjon.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Hvordan skaper man innovasjon? Er det mulig for kunnskapsbedrifter å organisere seg til mer innovasjon? Hva er det som kjennetegner de enkeltindivider og team som kommer opp med helt nye ideer, gode så vel som dårlige? Hva er det som kjennetegner enkeltindivider og team som bidrar med lønnsomme nye innovasjoner?
Omfattende studie
Henrich R. Greve er professor ved Handelshøyskolen BI. Sammen med Alva Taylor ved Tuck School of Business på Dartmouth har han gjennomført en omfattende studie av produktutviklingsteam i den amerikanske tegneserieindustrien.
Tegneserier er en kunnskapsbasert bransje der innovasjon spiller en helt sentral rolle.
Greve og Taylor har tatt for seg alle tegneserieutgivelser, flopper som topper, utgitt i perioden fra 1972 til 1996. Det gir et forskningsmateriale på totalt 4.485 tegneseriealbum. Som et mål på suksess har forskerne sett på samlerverdien av de enkelte tegneseriealbumene i 2003.
Kreativitet og kommers
Forskerne har vært opptatt av å finne sammenhengene mellom kreative og lærende prosesser og kommersiell suksess. I tillegg skille forskerne mellom individuelle bidrag og teambidrag til kommersiell innovasjon.
Så er det mulig å organisere seg til innovasjon? Svaret er ja.
Resultatene presenteres i artikkelen “Superman or The Fantastic Four? Knowledge Combination and Experience in Innovative Teams” som publiseres i en spesialutgave av det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet Academy of Management Journal.
Kreative kjennetegn
Greve påviser følgende kjennetegn ved produktutviklingsteam som lykkes med å få frem nye produkter på markedet:
Besitter dybdekunnskap fra flere områder
Teammedlemmene har jobbet sammen tidligere
Teamet har hatt suksess-produkter før
Slike produktutviklingsteam bidrar ikke bare til mer innovasjon, men også til de beste økonomiske prestasjonene.
Supermann er best
Kinoaktuelle Supermann (og Superkvinnen) tar, kanskje overraskende, innersvingen på de fantastiske fire i denne forskningsstudien. Det viser seg at en enkeltperson som besitter dybdekunnskap fra flere områder er bedre i stand til å kombinere denne kunnskapen enn et team som har tilsvarende kunnskap spredt på de enkelte teammedlemmer.
- Dersom du ønsker innovasjon, vil det beste være å finne tak i et enestående “Supermenneske” som har dybdekunnskap på flere områder. Dersom dette mennesket ikke finnes, gjelder det å sette samme et “fantastisk team”. Medlemmene i et slikt team har dybdekunnskap på et område og erfaring med å samarbeide med de andre teammedlemmene, fremholder Greve.
Forskningsstudien viser også at store organisasjoner og høy arbeidsbelastning virker hemmende for innovasjon, og resulterer i nye produkter med lavere kvalitet.