Annonse

Ser lyset i prøverommet

Glem ikke lyset i prøverommet hvis du driver klesbutikk, advarer en amerikansk undersøkelse. Lys fra taket gir dårlig speilbilde og selvbilde, og får kunder til å droppe kleskjøpet.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Trendy klesbutikker legger mye tanke og forberedelser i å skape den rette handlestemningen i lokalet.

Hvilke farger som dominerer, hvordan layouten er, og hvilke klær som plasseres hvor er viktige avgjørelser for å sikre godt salg.

Men prøverommet blir ofte glemt – og det er en stor bommert, viser en undersøkelse fra University of Florida.

- Salget skjer i prøverommet

- Prøverommet er siste skanse der kunden bestemmer om hun skal kjøpe klærne eller ikke. Det er der salget skjer, sier Anne Baumstarck.

Som del av mastergraden i interiørdesign undersøkte hun butikkopplevelsene til 60 kvinnelige kunder i alderen 18-35 år, som alle prøvde klær i en butikk i Gainesville, Florida.

- Etter at allverdens penger er investert i å skape atmosfære i en butikk, er det en nedtur for kunder å ha dårlige løsninger for prøverommene.

- Butikkeierne underminerer stemningen de har jobbet så hardt for i resten av butikken, mener Baumstarck.

Lyssetting avgjørende

Til tross for den viktige rollen til prøverom er design og lyssetting ofte oversett. I noen butikker brukes prøverom uten tak, der den generelle takbelysningen er lyskilden.

Resultatene fra Baumstarcks undersøkelse viser at lyssettingen i prøverommet er avgjørende, fordi det kan være forskjellen på om kunden ser seg selv som pen eller mindre pen i speilet.

Dommen var klar: Lys forfra (montert langs siden av speilet) var bra, men lys ovenfra (i taket) var en dårlig ide.

Distrahert fra varene

Takmontert lys skaper mer skygger som får hud til å se eldre og mer rynkete ut.

- Damene klaget over at takmontert lys laget skygger i ansiktet, og fikk dem til å virke lite attraktive, forteller Baumstarck.

For å unngå dårlige skygge-effekter gikk kundene lenger unna speilet og endte opp med å flytte seg rundt for å finne posisjonen der de så best ut.

Kundene ble med andre ord distrahert fra å vurdere selve varene, påpeker hun.

- Du ønsker ikke kunder som tenker ”Jeg hater dette lyset” i stedet for ”Jeg liker denne kjolen”, tilføyer Baumstarck.

Mer sunne med bedre lys

Lyssettingen var så viktig at mer enn halvparten av forsøkspersonene nevnte det spesielt.

Av 36 kommentarer om takmontert lys var 25 negative, mens 34 innspill om frontmontert lys hadde 20 positive kommentarer.

Det var særlig damene som var mest opptatt av hvordan de så ut, som foretrakk frontmontert lys.

De kommenterte hvordan denne lyssettingen fikk dem til å se mer sunne ut, eller gjorde cellulitten mindre synlig.

Mer klaustrofobisk med dårlig lys

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

- Det handler ikke bare om klærne. Hvor mange damer er det som ikke spør seg selv hvor attraktive de er når de befinner seg i et prøverom? sier Anne Baumstarck.

- Du bør ikke gi dem noen mulighet til å føle seg uattraktive.

I tillegg til å få kunder til å se ut som de er slitne eller bleke, kan takmonterte lys også få prøverommet til å virke trangere og mer klaustrofobisk.

Lys langs speilet, derimot, gjorde forsøkspersonene mer innstilt på å bli lenger - og prøve mer klær.

Lenke:

In today’s economy, dressing room lighting can spell retail life or death (University of Florida pressemelding)

Powered by Labrador CMS