Godt håndverk er god hiphop-stil

For å ha den riktige hiphop-stilen må man kunne levere tekstene sine perfekt. Det krever godt håndverk, forteller hiphop-forsker.

Publisert
Den danske rapperen L.O.C. (Foto: Simon Wedege)
Den danske rapperen L.O.C. (Foto: Simon Wedege)

Hip-hopens fem elementer

  • Rap
  • DJ-ing
  • Graffiti
  • Breakdance
  • Beat Boxing

 

Det ser så avslappet ut når rapperen L.O.C., med armfakter og tilbakelent holdning, leverer tekstene sine til en beat.

Men i virkeligheten krever det godt hiphop-håndverk å være tilbakelent på den helt riktige måten.

Skal en rapper levere den stilen som gir respekt blant andre rappere, må han mestre en lang rekke disipliner.

Det forteller Birgitte Stougaard, som forsker på hiphop ved Avdeling for Æstetik og Kultur ved Aarhus universitet i Danmark.

– Innenfor hiphop handler stil om den måten man oppfører seg på. Altså måten man beveger seg på, måten man går kledd, og hvilke holdninger man gir uttrykk for, sier Stougaard.

– Og det er svært viktig at man gjør alle de tingene «riktig». Men det aller viktigste er at man kan vise at man kan håndverket sitt, om det er breakdance, DJ-ing, eller å ha en god flow i rappen.

Pønkere, hiphop og håndverk

For å gjøre det tydelig sammenligner hun de blingblinkende rapperne med de likeglade pønkerne.

– Pønken og hiphopen oppsto i samme tidsperiode – på slutten av 1970-tallet. Men det er stor forskjell i stil og holdninger.

– I pønk kan man vel være anerkjent selv om man ikke er særlig flink til å spille. Men i rappen må man ha de riktige «skills» for å bli anerkjent. Man skal ligge riktig på beaten, være flytende i sin flow og danse på den riktige måten.

– Attitude er ikke nok i seg selv, sier Stougaard.

Attitude er viktig for rappere

Rapperen Mos Def på scenen i USA. (Foto: Wikimedia Commons)
Rapperen Mos Def på scenen i USA. (Foto: Wikimedia Commons)

Nettopp holdningen er en viktig del av hiphop-kulturen og hiphop-stilen.

Rappere bruker sin attitude til å komme fram i bussen, vise en holdning til omgivelsene og samles om et fellesskap.

– Gjennom attituden kan en rapper være offensiv overfor andre hiphopere og overfor samfunnet, sier Stougaard.

I noen deler av hiphop-kulturen er det for eksempel at man har «beefs» med hverandre, hvor man skjeller hverandre ut i tekstene for å hevde seg selv.

Rappen var utskuddenes språk

Attitude er også viktig når man vil utvise forakt for – eller kritikk av – resten av samfunnet.

– Rap var fra starten et språk for de marginaliserte svarte i de fattige forstedene i USA, særlig New York.

– Språket var helt deres eget, og ved å bruke det, fikk de en identitet. De fikk en selvfølelse. Og det har hengt ved.

– En rapper er i sin egen selvforståelse en motstemme til det etablerte – selv om han bor i Århus og ikke opplever den samme motstanden som fattigfolk i Bronx, sier Stougaard.

Det er derfor hiphop med politiske tekster historisk sett har vært viktig i USA. Det er en del av stilen å ta til motmæle mot autoritetene.

Rap skal bety noe og leveres riktig

Stougaard forteller at god hiphop-stil er en blanding av betydning og form.

Tekstene skal bety noe. De skal ha idealer og ta opp noe man i hiphopkulturen synes er autentisk og viktig.

Samtidig skal budskapene pakkes inn i den riktige formen. De skal rappes med den riktige flow og leveres med den riktige, avslappede eller tilbakelente holdning. Det som i virkeligheten krever et godt hiphop-håndverk.

– De fleste rapperne vil nok si at man skal kunne håndverket sitt og samtidig si noe som er «riktig». Riktig i forhold til hva som er ekte og viktig å rappe om innen kulturen, sier Stougaard.

_____________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no

Lenker:

Birgitte Stougaards profil på Aarhus universitets nettside

Dansk rap – nettsted om dansk rap

Tv-programmer om hiphopens historie fra BBC – på engelsk