Bilen får smart nettradio med norsk teknologi

Nye biler vil være på nett, og kan ha nettradio med opp mot 20 000 kanaler. Nå skal norsk bedrift sørge for at bilen finner kanalen som passer deg.

Publisert
Brukervennlig og trygg nettradio skal på plass i framtidas biler ved hjelp av det norske selskapet Bach Technology. (Foto: Shutterstock)
Brukervennlig og trygg nettradio skal på plass i framtidas biler ved hjelp av det norske selskapet Bach Technology. (Foto: Shutterstock)

Fakta om prosjektet

Navn: Sustainable and green solutions for online media in enhanced networks
Ansvarlig institusjon: BACH Technology AS
Prosjektleder: Dagfinn Bach
Finansiering: 4,5 millioner kroner gjennom Forskningsrådets VERDIKT-program
Samarbeidspartnere: Universitet i Bergen, Fraunhofer Institute for Digital Media Technology, HP Norge og Serit Fjordane IT

Hvis du skal bla og lete i 20 000 nettradiokanaler mens du suser avgårde på veien, kan du fort bli en farlig trafikant.

Å finne fram i kanaljungelen er vanskelig nok når nettradioen står i ro på kjøkkenbenken.

Hva om radioen selv skjønner hva slags kanaler du liker?

Den virkeligheten er like rundt hjørnet. Bach Technology, selskapet bak MusicDNA, skal utvikle neste generasjons nettradio for biler sammen med det Panasonic-eide selskapet Aupeo.

Resultatet vil bli en nettradio som kan finne stasjoner etter dine musikkpreferanser. Søket kan for eksempel kjøres mot det du allerede hører på, og finne en lignende stasjon, eller mot det du har i spillelista på smarttelefonen – uten at hendene dine trenger å slippe rattet.

Løsningen vil selvfølgelig også umiddelbart kunne gi deg informasjon om musikken du lytter til - som artist og tittel på låta.

Fordi teknologien kan si noe om typen radiokanal, vil det også bli mulig å si noe om hvor mye tale og hvor mye musikk den har.

Radiomonitorering

Bach Technology driver i dag verdens største tjeneste for radiomonitorering, og holder styr på 17 000 kanaler fra hele verden.

Selskapet følger med på hvilken musikk som blir spilt, ved å matche den mot sin egen database, som inneholder fingeravtrykkene til 22 millioner låter.

– Så langt har nettradioer bare hatt indekser over kanalene. De blir kanskje oppdatert en gang i måneden. Listene har ikke fortalt noe mer om innholdet i kanalene, sier Dagfinn Bach, grunnlegger og styreleder i Bach Technology.

– Styrken vår er at vi for eksempel vil kunne si at klokken ett norsk tid er det en radiostasjon i Brasil som pleier å spille en bestemt type musikk, forklarer han.

Bach har vært en pioner i den digitale musikkbransjen, og var med på å utvikle den første mp3-spilleren. 

– Vi kan kjenne igjen 8000 låter per sekund på én server, sier Bach. 

MusicDNA

– Optimaliseringen har gjort oss veldig skalerbare. Vi kan høre på både tv og radio, og på alle typer lydformat, sier Bach.

Dagfinn Bach er grunnlegger og styreleder for BACH Technology. (Foto: Privat)
Dagfinn Bach er grunnlegger og styreleder for BACH Technology. (Foto: Privat)

Hoveddatasenteret ligger i Luster, innerst i Sognefjorden. I tillegg er det et eget datasenter i Tyskland. 

– Hvert 10. sekund plukker vi opp et bittelite signal fra hver radiokanal, som blir gjenkjent på hovedsentralen. Der er det i dag 100 000 gjenkjenninger i minuttet, sier Bach.

Til grunn ligger Bach Technologys løsning for å analysere lydfiler og pakke slike metadata inn i eksisterende filformat, som for eksempel mp3.

Løsningen heter MusicDNA og er basert på MPEG7, som er den internasjonale standarden for metadata for digitalt innhold. MusicDNA kan kjøres med hvilken som helst filtype uten å endre formatet.

I metadataene til de 22 millioner låtene i selskapets database ligger blant annet karakteristikker av en lang rekke musikalske trekk, som tempo, stemning, størrelse på orkesteret, rytmemønster og instrumentering.

Dette kan gi en MusicDNA-profil på hver kanal til forskjellige tider på døgnet.

Bilen det nye lytterommet

Selv om bilenes nettforbindelse kan bli brutt, for eksempel av tunneler, betyr ikke det nødvendigvis at kanalen du hører på detter ut.

De fleste FM-kanalene og DAB-kanalene er på internett. Den smarte indeksen som Bach Technology skal utvikle, vil dermed kunne brukes til å finne riktig frekvens.

– Vi forventer at dette blir like stabilt som dagens radio i bil, sier Bach.

– Jeg tipper at det vil bli en automatisk tilkobling til FM eller DAB dersom signalet faller ut.

Han tror det vil ta et år før den første bilen triller ut på veien med den nye generasjonen nettradio.