Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette antyder en ny studie fra Université de Bretagne-Sud og Université de Paris-Sud, som omfatter 87 kvinner i alderen 18-20 år.
Ifølge de franske forskerne trenger ikke kvinnen å ha fått tutet ørene fulle med ”love songs” særlig lang tid i forveien.
Fyren trenger heller ikke se ut som Johnny Depp eller Robert Pattinson for å få utlevert sifrene. Studien er publisert i tidsskriftet Psychology of Music.
En sang i bakgrunnen
En 20-årig mann spurte kvinnene om telefonnummeret. Han ble valgt ut på grunnlag av en egen test for attraktivitet, og forskerne plukket ut vedkommende som fikk de mest gjennomsnittlige resultatene.
Den nye studien antyder at én romantisk sang i bakgrunnen, i tre minutter før kvinne treffer mann, øker sjansene betraktelig.
52 prosent av kvinnene ga bort nummeret sitt etter å ha blitt utsatt for slik søt musikk, mens bare 28 prosent ville bli oppringt etter å ha hørt en mer nøytralt rangert sang.
Trodde de skulle diskutere kjeks
Kvinnene trodde de skulle delta i en undersøkelse av økologiske varer, og at den innebar å diskutere produkter med en annen. Først ble kvinnene plassert på et venterom med bakgrunnsmusikk.
44 kvinner fikk høre en sang som i en egen test ble ansett som klart romantisk; Je l’aime à mourir (Francis Cabrel). De resterende 43 ble servert en sang med mer nøytral merkelapp; L’heure du thé (Vincent Delerm).
Like etter møter kvinnene diskusjonspartneren, den unge mannen. Med en forsker til stede smaker de først på en kjeks, og så en økologisk variant. Kjekspraten går i fem minutter, så forlater forskeren rommet og de to blir alene.
Mannen kjenner på dette tidspunktet ikke studiens design og vet ikke om musikken på venterommet, men han er blitt instruert i hva han skal si. Han gjentar navnet sitt, sier at hun er vakker, spør om nummeret.
Han legger til at de kan avtale å ta en drink sammen uken etter.
Litt om menn i blomsterbutikk
- Resultatene er av interesse for forskere som jobber med effektene bakgrunnsmusikk har på individers atferd, sier Nicolas Guéguen fra Université de Bretagne-Sud i en pressemelding.
Vi kan vel i samme slengen legge til single folk.
For øvrig lar også herrer seg påvirke av inderlige ballader. En studie fra 2009 har vist at menn som skulle handle blomster, brukte mer penger når de hørte romantiske låter i bakgrunnen.
Referanse:
Nicolas Guéguen, Céline Jacob og Lubomir Lamy ‘Love is in the air’: Effects of songs with romantic lyrics on compliance with a courtship request. Psychology of Music 38 (3).
Annonse
Den romantiske sangen: Je l’aime à mourir med Francis Cabrel - på YouTube.
Den nøytrale sangen: L’heure du thé med Vincent Delerm - på YouTube.