Aper blir ofte brukt som forsøksdyr, men ikke når det gjelder musikk.
CharlottePrice Perssonjournalist, videnskab.dk
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Dyr og mennesker har mye til felles. Mennesker og sjimpanser deler for eksempel 98 prosent av DNA og 99 prosent av genene.
Forskerne bruker ofte dette når de skal undersøke bivirkninger ved en ny type medisin. Apeforsøk er ofte det siste skrittet før man tester på mennesker.
Men det finnes noen forskjeller også. Aper liker for eksempel ikke musikk. Det forteller psykolog og hjerneforsker Line Gebauer fra Aarhus Universitet i Danmark.
– Det er faktisk en av de helt store utfordringene når vi forsøker å forstå hvordan musikk påvirker hjernen. Mange medisinske og psykologiske fenomener kan undersøkes i dyremodeller, men dyr ser ikke ut til å sette pris på musikk.
Får ikke noe ut av musikken
– Man har gjort forsøk der det i en ende av buret var vakker musikk, og i den andre enden veldig dissonante akkorder, som høres fælt ut for mennesker. Apene var totalt likeglade.
Det ser altså ut til at det bare er mennesker som blir følelsesmessig påvirket og får nytelse ut av å høre på musikk. Spørsmålet blir da: Hva er det vi mennesker får ut av musikken?
Både Line Gebauer og professor Peter Vuust arbeider med dette. De to har nylig samlet og gjennomgått 250 studier fra hele verden, om hvordan musikken kan brukes i medisinsk behandling.
Musikk som tortur
Line Gebauer forteller også at musikk faktisk kan være helseskadelig og i flere tilfeller har blitt brukt i forbindelse med avhør i Guantanamo Bay-fengslet.
Det er faktisk ikke så vanskelig å gjøre musikk smertefremkallende.
– Umiddelbart tenker de fleste på death metal, og det blir ofte brukt. Men har man også tatt i bruk musikk fra barneprogrammer på tv, som Sesame Street (Sesam stasjon, red.anm).
– En del av den negative effekten kommer naturligvis av å høre det samme om igjen og om igjen, kombinert med søvnløshet og usikkerhet. Samtidig er det også et sterkt kulturelt element involvert, både på det psykologiske og rent musikalske plan.