Museer utdanner forskere i artsmangfold

De naturhistoriske museene i Norge har gått sammen om å skolere en ny generasjon forskere i biosystematikk. Slik bygges det opp avgjørende kompetanse for arbeidet med å kartlegge arter i Norge.

Forskerskolen er en del av Forskningsrådets strategiske satsing UNI-MUSEER, som skal stimulere til forskning ved universitetsmuseene. Dette skal skje gjennom et nærmere samarbeid mellom museene og en styrket rekruttering til forskning ved museene. I tillegg til forskerskolen i biosystematikk støttes ett prosjekt innenfor arkeologi og ett innenfor museologi.

Kompetanse innen biosystematikk er avgjørende for en kunnskapsbasert forvaltning av naturen. De senere årene har etterspørselen etter denne kompetansen økt kraftig. Det er spesielt viktig å kartlegge truede arter og naturtyper og fremmede arter. Fagområdet biosystematikk har imidlertid over lang tid vært preget av mangel på ressurser og rekruttering, og det har manglet viktig kompetanse på en rekke felt.

– Forskerskolen er et svært viktig bidrag for å styrke biosystematikken. Biologien er motepreget og de seneste tiårene har økologi og bioteknologi vært i fokus. De tradisjonelle systematiserende fagene har ikke blitt prioritert. Men i arbeidet med å kartlegge det norske artsmangfoldet trenger Artsdatabanken å bygge opp denne kompetansen, sier forskningssjef Fridjof Mehlum ved Naturhistorisk museum i Oslo.