Innmaten i iPhone er ikke så spesiell, og andre telefoner har også et flott ytre. Likevel blir den dyre Apple-mobilen behandlet som en kongelig, mener dansk mobilforsker.
JonasSalomonsenjournalist, videnskab.dk
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Fakta:
iPhone 4S er den femte generasjonen av Apples mobiltelefon. Ved lanseringen av iPhone 4S satt iPhone-tilbedere, tradisjonen tro, i kø i mange timer foran Apples butikker.
Den første iPhone-modellen ble lansert 7. januar 2007 og revolusjonerte smarttelefonmarkedet.
Telefonen ble raskt enormt populær fordi den er enkel å bruke, via den trykkfølsomme skjermen, og fordi den er integrert med et hav av tjenester, som iTunes og små programmer, kalt apps, som lastes ned via App Store.
(Kilde: videnskab.dk)
– Det er jo nesten en religion.
Slik beskriver mobilforskeren Martin Brynskov den ville oppstandelses omkring lanseringen av iPhone 4S, som er den nyeste mobiltelefonen fra elektronikkgiganten Apple.
Nettmedier over hele kloden brukte forsidene til å rapportere live fra lanseringen, og selv om mange hadde håpet på en mer nyskapende modell, har forbrukerne tatt imot 4S-versjonen med åpne armer og sveipende kredittkort.
I løpet av de første 24 timene ble det forhåndsbestilt en million eksemplarer, noe som gjør den nye mobilen til det produktet som har solgt raskest i Apples historie.
– Det er et power-brand utover alle grenser, bygget opp omkring Apple og firmaets avdøde medstifter, Steve Jobs, sier Martin Brynskov, som er førsteamanuensis på Institut for Informations- og Medievidenskab ved Aarhus universitet.
Satset på én mobil
Han forklarer at den store suksessen i den rike delen av verden skyldes en rekke faktorer.
Først og fremst har Apple, under Steve Jobs, klart å profilere iPhone blant hundrevis av konkurrerende modeller.
– Den er blitt kalt Jesu-telefonen, fordi den står så klart og lysende som produkt, forklarer Brynskov.
– En av de tingene de har gjort, fullstendig mot all rådgivning og i motsetning til alle andre selskaper, det er at de har insistert på bare å ha én mobil. Det finnes bare iPhone i forskjellige generasjoner, sier han.
Mens andre mobilprodusenter lager masse forskjellige modeller, som skal passe til forskjellige typer forbrukere, fokuserer Apple på en dyr luksusmobil som bare henvender seg til toppen av markedet.
Ensidig satsing gir flere fordeler
– Rent markedsføringsmessig er det utrolig virkningsfullt. Alle vet hvordan iPhonen ser ut, og man vet nøyaktig hva man får. Det er utrolig kommuniserbart, forklarer Brynskov.
– I mediebildet får telefonen groteskt mye oppmerksomhet, i forhold til utbredelsen deres. Nokia har lenge sittet på langt mer av det samlede telefonmarkedet, men fordi det bare er én iPhone, og fordi den nesten er synonymt med hva en smarttelefon er, ser det ut som om Apple er mye mer dominerende, sier han.
Produksjonsmessig gir Apples ensidige satsing også fordeler. Mens konkurrentene bruker krefter på å bygge opp et stort og differensiert produksjonsapparat, har Apple det lettere.
– Apple skal bare lage én telefon, og de skal lage mange av dem. Det er mye enklere, sier Brynskov.
– Dessuten kan de kjøpe enormt store partier. Det vil si at selv om det er andre som kunne tenke seg de samme touchskjermene som Apple, får de førstevalget til de fabrikkene som ofte blir flaskehalser. Derfor sitter Apple som en slags bremsekloss for mange av andre som vil ha den samme teknologien, fordi det simpelthen er grenser for hvor mange kvalitetsskjermer det er mulig å produsere.
Annonse
Maskinvaren er ikke noe særlig
Bortsett fra touchskjermen er det imidlertid ikke maskinvaren som har gjort telefonen så populær, mener Brynskov.
– De er jo blitt ledd ut gang på gang fordi de har hatt annenrangs maskinvare. De hadde kamera på to megapiksler når andre hadde åtte, kvaliteten på samtalene var ikke spesielt god, og så var det historien om den dårlige antennen, sier han.
Førsteamanuensis Jakob Eg Larsen, som forsker på menneske/maskin-interaksjon og mobile teknologier ved Danmarks Tekniske Universitet, er enig i at innmaten hittil ikke har vært noe særlig.
– På maskinvaresiden er forskjellen i detaljene. Sammenlignet med smarttelefoner med operativsystemet Android er det i virkeligheten marginale forskjeller på prosessorstyrke, kamera og minne, sier Larsen.
Lett å bruke
Han peker i stedet på programvaren som det beste salgsargumentet.
– Da de lanserte den første iPhonen, var den ikke i nærheten av andre smarttelefoner på tekniske egenskaper, men Apple klarte å skape en helt annen brukeropplevelse, med utgangspunkt i touchskjermen. De gjorde det mye lettere å bruke en smarttelefon, sier Larsen.
Begge mobilforskerne mener at det å bruke en iPhone føles mer helstøpt og velsmurt fordi Apple har gjort alt.
– De lager operativsystemet selv, og de lager applikasjoner og tjenester, slik at du får en integrert opplevelse enten du bruker iTunes, iBook eller App Store, forklarer Larsen.
Han nevner også at iPhone er foran på antallet og kvaliteten av apps.
Utseendet er ikke det avgjørende
Annonse
En annen kvalitet som ofte framheves, er utseendet. Men ifølge Brynskov er det ikke der iPhonen skiller seg spesielt ut.
– De arbeider utrolig bevisst med det fysiske designet, og med forskjellige andre produkter har Apple vært veldig innovative i arbeidet med materialer og fysisk form. Så jo – det er lekkert, men det kan Sony og Samsung kopiere, sier han.
Apple er imidlertid også flinke til å la seg inspirere av konkurrentene. For eksempel er det overordnede designet, med en stor skjerm og bare én knapp, funnet opp av sørkoreanske LG Electronics, forteller Brynskov.
– Veldig mye er gode ideer fra de virkelige pionerene – fra Japan, Sør-Korea og Finland – og så designer Apple dem inn til en helstøpt merkevare, sier han.
Det nye kongestoffet
Apple har fått mye hjelp til markedsføringen – spesielt fra mediene. Det er den enorme omtalen iPhone 4S og Steve Jobs’ død et bevis på, mener Brynskov.
– iPhone er en mediemaskin og har en voldsom appell til folk som arbeider med kommunikasjon, og hypen er jo ofte båret av mediefolk, sier han.
iPhone blir også behandlet som en kongelig i mediene når det er nye rykter om telefonen.
– Det er det nye kongestoffet. En nyhet om iPhone er omtrent som en kjendishistorie. Så jeg tror det man ser er en sammensmeltning av sladrejournalistikken og teknologijournalistikken. Det blir nærmest Se og Hør-stoff – for folk har jo faktisk har et tettere forhold til telefonen sin enn til Mary eller dronning Margrethe, sier Brynskov.