Jordklodens fotoalbum

Satellittprogrammet Landsat feirer 30-årsjubileum ved å stille ut sine flotteste bilder. NASA har samlet perlene i et internettgalleri med høytsvevende perspektiv.

Utstillingen viser spektakulære bilder av jorden. De forskjellige utgavene av Landsatsatellittene har dokumentert jordens overflate i 30 år. For å se alle bildene kan man besøke Landsatprogrammets nettsider.

På nettstedet kan man også få tilgang til mange andre spennende satellittfotos som løfter blikket på verden.

De mest etstetiske bildene

Bildene som blir tatt er ekstremt detaljerte. Hver dag har den siste satellitten, Landsat 7, samlet inn 250 bilder, hvert av dem med en informasjonstyngde så stor at det ville være nok til å fylle harddisken på en kraftig hjemmedatamaskin.

"Vestfjordene: Dette er Islands tynnest befolkede område bortsett fra høylandet, og består av flere halvøyer i nordvest. De representerer mindre en åttendedel av Islands landområder, men den forrevne kyststripa utgjør mer en halvparten av kyststripa på hele øya."

Landsat er den lengste sammenhengende overvåkningen av jordens kontinentale overflater. Med så mange bilder knipset fra oven i tre tiår, er det naturlig at det dukker opp noen perler.

Landsat 7 går nå i bane 700 kilometer over oss, og i løpet av 16 døgn har satellitten dekket hele jordoverflaten. Den foretar en registrering som er unik i detalj, dekning og kvalitet.

Overvåker kloden

Formålet med det amerikanske Landsatprogrammet, er å sende opp satellitter som kan sveve rundt jordkloden for å holde et øye med planetens helse, og for å gjøre observasjoner som kan bidra til en bedre forståelse av de kompliserte prosessene som driver global forandring.

"Richat i Afrika: Dette er en geologisk formasjon i Maur Adrar-ørkenen i Mauritius. Selv om det kan se ut som et krater fra en asteroide, er dette en struktur som ble formet da en vulkansk kuppel ble hard og gradvis eroderte, slik at lag med stein kom til syne som løkringer."

Den første utgaven av Landsat ble sendt opp den 23. juli 1973. I dag er Landsat 5 fremdeles der ute og fotograferer sammen med Landsat 7. Dataene fra satellittene er fritt tilgengelig for forskere over hele verden.

Satellittene har overvåket alt fra jordbruksproduksjon, vannressurser, urban vekst, avskoging, erosjon og bresmelting, til endringer forårsaket av brann og insektsinvasjoner. De har også assistert i jakten på lønnsomme mineraler.

Observerer regnskogen

Sommeren 1993 konkluderte amerikanske forskere i en vidtspennende og historisk studie med at ødeleggingen av den tropiske regnskogen hadde slakket farten siden 1970-årene, men at den fremdeles var en trussel for brasilianske Amazonas. Dataene de bygde på kom fra Landsatsatellittene, og dekket tiårsperioden fra 1978 til 1988.

Billedsamlingen utgjør naturlig nok et verdifullt historisk arkiv, og er, i tillegg til en uvurdelig kilde til informasjon for forskere, et kontinuerlig oppdatert fotoalbum for hele jorden.

Se utstillingen:

Earth as art