Endelig en god nyhet for artsmangfoldet?

Mens frosk og padder dør ut over hele verden - endelig en god nyhet: I en regnskog på Sri Lanka er det oppdaget 120 hittil ukjente arter.

Amfibiene er på tilbakegang, så gode nyheter mottas med takk.

På Sri Lanka har lokale forskere de siste årene funnet 120 nye arter. Felles for mange av artene er at de er skumrugere. Eggene klekkes i skumreir mellom steiner eller oppe i trærne.

Vanligvis vandrer rumpetroll fra skumrugere ut i elver og dammer når de blir store nok. Det kan synes som om mange av Sri Lankas arter har kuttet ut denne delen av utviklingen, og at de i stedet gjennomfører hele utviklingen i skummet.

"Denne trefrosken har ennå ikke fått noe navn"

Forskerne spekulerer på om denne tilpasningen kan ha reddet artene fra de ulike farene som truer amfibier andre steder i verden, - som smittsomme sykdommer og UV-stråling.

Men spørsmålet er om dette egentlig er en god nyhet. Sri Lankas nye arter ble funnet i de slunkne restene av det som en gang var øyas 15 000 kvadratkilometer store regnskog.

Hvor lenge de nyoppdagede artene vil klare å overleve på de gjenværende 750 kvadratkilometrene vites ikke. Forskerne vet heller ikke hvor mange arter det var i området for ti eller tjue år siden, og kan dermed si lite om økosystemets stabilitet.

The Wildlife Heritage Trust of Sri Lanka