Bárðarbungas utbrudd i 2014 førte til et enormt utslipp av svoveldioksid. (Foto: Bernard Meric, AFP)

Vulkan slapp ut mer enn Europa

Da vulkanen Bárðarbunga hadde utbrudd slapp den hver dag ut tre ganger så mye svoveldioksid som all europeisk industri.

Utbruddet som varte mellom 2014 og 2015 fra den islandske vulkanen Bárðarbunga er et av de største utbruddene Island har sett de siste 200 årene.

I en studie nylig publisert i Journal of Geophysical research viser forskere hvor mye av den potensielt giftige gassen svoveldioksid, som ble sluppet ut i atmosfæren i løpet av utbruddet.

På størrelse med Manhattan

Ved å bruke tall fra satellittsensorer kunne forskere regne seg fram til et gjennomsnittlig utslipp av 35 000 tonn svoveldioksid daglig fra vulkanen. Til sammenligning slapp europeisk industri i 2010 ut12 000 tonn hver dag.

I tillegg strømmet det ut nok lava til å dekke et areal på størrelse med Manhattan.

– Dette utbruddet produserte lava i stedet for aske, så det gikk ikke utover flytrafikken – men det hadde et utslag på luftkvaliteten, sier dr. John Stevenson i en pressemelding. Stevenson er en av forskerne bak studien.

Kan forutsi luftkvalitet

Svoveldioksid oppstår ved forbrenning av stoffer som inneholder svovel, for eksempel olje og kull. Gassen kan føre både til sur nedbør og helseplager. I Norge har vi forpliktet oss til et maksimalt utslipp av 21 000 tonn i 2020.

Selv om utbrudd på størrelse med Bárðarbungas utbrudd er sjeldne, kan det altså være greit å kunne se hvor stor virkning de vil ha på luftkvaliteten.

Forskerne bak studien foreslår å ta i bruk de samme metodene ved et liknende utbrudd, slik at man kan bedre forutsi hvor alvorlig luftforurensningen vil være.

Schmidt, A. (et al.) Satellite detection, long-range transport, and air quality impacts of volcanic sulfur dioxide from the 2014–2015 flood lava eruption at Bárðarbunga (Iceland). Journal of Geophysical research (2015)